To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
IV SUBDYSCYPLINY PEDAGOGICZNE
Subdyscypliny pedagogiczne - działy pedagogiki , są ugrupowane według następujących kryteriów : kryterium celów działalności edukacyjnej : wytwarza tworzenie się subdyscyplin , które zadają sobie pytanie : JAKI CEL MA OSIĄGNĄĆ PEDAGOGIKA ? ( uwzględnia się między innymi tradycyjne kryterium rozwoju sfer emocjonalno - wolicjonalnej i intelektualnej )
np. :
teoria wychowania moralnego
teoria wychowania estetycznego
teoria wychowania fizycznego
dydaktyka
dydaktyki przedmiotowe 2) kryterium rozwojowe jakiego etapu rozwoju człowieka dotyczy
pedagogika (edukacja) prenatralna -dziecka w łonie matki
pedagogika przedszkolna
pedagogika(edukacja) wczesnoszkolna
pedagogika szkolna
andragogika(częściowo wchodzi w obszar gerontologii )- pedagogika dorosłych -ludzie dorośli jako uczący się
kryterium metodologiczne - odnosi się do przedmiotu badań , który jest podejmowany przez różne dyscypliny ( co bada : czy samą pedagogikę i kontekst praktyki edukacyjnej pedagogika ogólna CZY kontekst społecznych oddziaływań edukacyjnych czynniki leżące na zewnątrz : grupy etniczne , rodzina , szkoła , media pedagogika społeczna ) pedagogika ogólna
pedagogika społeczna ( w /w )
kryterium dewiacji i defektów rozwojowych : zaburzenia rozwoju uczniów ( aby usprawnić ich funkcjonowanie )
pedagogika specjalna (równocześnie :problem deficytów jak i specjalnych uzdolnień )
PEDAGOGIKA SPECJALNA
oligofrenopedagogika - uczniowie z zaburzeniami rozwoju intelektualnego
tyflopedagogika - uczniowie niewidzący
surdopedagogika - osoby niesłyszące , niedosłyszące
pedagogika rewalidacyjna - praca z dzieckiem niepełnosprawnym
resocjalizacja 5) kryterium dziedziny działalności ludzkiej ( aktywności człowieka jako przedmiotu badań )
Jakie rodzaje aktywności podejmuje człowiek
pedagogika pracy socjalnej
pedagogika opiekuńcza
pedagogika wychowawcza
pedagogika czasu wolnego
6)kryterium problemowe ( dzielimy ze względu na typ problematyki ) pedagogika porównawcza ( zajmuje się porównywaniem różnych systemów pedagogicznych ) - analiza systemów światowych i kocepcji teoretycznych
pedeutologia badanie nad nauczycielem
7) kryterium instytucjonalne bada się działalność edukacyjną prowadzoną przez różne instytucje np. :
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)