„ NOWE WYCHOWANIE”
JOHNA DEWEYA
Stopnie formalne
1. Doprowadzanie do odczucia trudności
3. Wysunięcie hipotezy
5. Działanie zgodnie z hipotezą.
2. Sformułowanie problemu
4. Weryfikacja logiczna lub/i empiryczna hipotezy
Pełny akt myślenia
1. Pojawienie się problemu;
2. Definiowanie problemu;
3. Precyzowanie problemu;
4. Konstruowanie wstępnej hipotezy;
5. Wypróbowanie hipotezy w działaniu
Wrodzone impulsy dziecka
Impuls komunikowania
Impuls konstruowania
Impuls
badania
Impuls wdrażania w doskonalszej formie
Szkoła laboratoryjna
1. Podział treści na bloki nauczania dostosowane do wieku uczniów.
2. Ograniczenie roli nauczyciela do obserwatora - samodzielne dążenie uczniów do wiedzy.
3. Silny nacisk na samorządność uczniów.
4. Szkoła nie jest jedynym miejscem zdobywania wiedzy.
5. Nauczanie polega głównie na rozwiązywaniu problemów.
6. Silny nacisk na naturalne zdolności ucznia oraz jego zainteresowania.
7. Samokontrola uczniów oraz wzajemna współpraca.
8. „Formowanie pewnego charakteru” w oparciu o idee demokratyczne.
9. Rozwijanie poszczególnych umiejętności bezpośrednio związane z rozumieniem potrzeby nauki tych zdolności.
Dziedziny wykorzystywane
Filozofia pragmatyczna
Psychologia funkcjonalna
Kierunki
Kierunek naturalistyczny
Kierunek socjologiczny
Pedagogika kultury
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)