Nietzsche - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 287
Wyświetleń: 1785
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nietzsche - omówienie - strona 1 Nietzsche - omówienie - strona 2

Fragment notatki:

Nietzsche:
stosunek do demokracji stosunek do socjalizmu koncepcja nadczłowieka (to dobre)
a. stosunek do demokracji
krytyka demokracji - ludzie nie są sobie równi, ponieważ część tworzy elitę duchową, a część masę, a w demokracji osoby przeciętne mają najwięcej do powiedzenia; ustrój demokratyczny jest więc niesprawiedliwy, gdyż nie może być zastosowana zasada równości; przewidywał, że pod koniec XX wieku nastąpi rozkwit demokracji, z czym nierozerwalnie związany jest rozrost biurokracji.
b. stosunek do socjalizmu
krytyka socjalizmu - nie zgadzał się z poglądem, że dzieje należą do mas;
krytykował socjalizm za to, że jego podstawowym założeniem jest, że masy są odpowiedzialne za tworzenie dziejów ludzkości; w myśl tego założenia masa przeciętnych, średnich jednostek odsuwa jednostki wybitne duchowo od tworzenia dziejów, co jest kompletnie przeciwstawne koncepcji nadczłowieka oraz założeniu, że ludzi różnicuje poziom rozwoju duchowego.
c. koncepcja nadczłowieka
dzieje świata tworzone są przez jednostki wybitne (nadludzi);
elita prowadzi życie w wymiarze kulturowym, masa w wymiarze biologicznym i społecznym;
to jednostka, której cechą znamienną jest to, że jej życie jest wypełnione dążeniem do realizacji jakiejś idei;
nadczłowiek troszczy się o losy świata;
nadczłowieczeństwo nie wiąże się z żadną rasą ani narodem, a nadczłowiekiem może być każdy, zależy to od siły charakteru;
nadczłowiek ma poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, chce coś zrobić dla innych, dla ludzkości;
musi hartować w sobie odwagę, ponieważ bardzo często pozostaje w opozycji do tego co powszechne, a więc jest pozytywnie nieprzystosowany; nadczłowiek interesuje się tym co być powinno i stara się to urzeczywistnić;
znamionuje go siła duchowa, jest zwrócony ku przyszłości, ku ideałom, więc ma świadomość konieczności zaszczepiania w ludziach nowych wartości oraz wskazywania nowych horyzontów, chce przekształcić teraźniejszość;
celem życia nadczłowieka nie jest jego szczęście, ale ideały - heroizm. Nadczłowiek jest jednostką twórczą.
Poglądy Nietzschego wywarły wpływ na kulturę i myśl Europy Zachodniej oraz Ameryki Płd. i Środkowej, gdzie powstawały systemy eklektyczne, których jednym ze składników były poglądy Nietzschego. W Europie Środkowo-Wschodniej po II wojnie światowej poglądy Nietzschego zostały skrytykowane aż do propozycji odebrania im znaczenia jako filozofii. Krytyka ta spowodowana jest dominacją w tym regionie poglądów marksistowskich oraz filozofii chrześcijańskiej. Nietzsche krytykował racjonalizm i poglądy Hegla, które aprobował Marks. Ponadto Marks twierdził, że o losach świata decydują masy, a Nietzsche, że wybitne jednostki. Nietzsche krytykował również filozofów chrześcijańskich, natomiast filozofowie chrześcijańscy zarzucili Nietzschemu, że zabił Boga, tzn. głosił pochwałę ateizmu. Jednakże jest to błędne rozumienie myśli Nietzschego, gdyż w swoich dziełach przedstawia on jedynie obraz człowieka rozpaczliwie poszukującego Boga, jednak wcale nie twierdzi, że Boga nie ma. Ponadto przewidywał, że koniec XX wieku przyniesie wzrost tendencji ateistycznych. Na Nietzschego zrzucono odpowiedzialność za niemiecki faszyzm. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz