New Criticism - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
New Criticism - wykład - strona 1 New Criticism - wykład - strona 2 New Criticism - wykład - strona 3

Fragment notatki:

New Criticism
New Criticism to nurt w teorii literatury, który powstał w Anglii przed I wojną światową. W latach 20. pojawia się w USA. Poglądy zwolenników tego nurtu wiążą się z tzw. rewolucją artystyczną; często pojawiają się odwołania do estetyków anglosaskich i francuskich (francuska awangarda, m.in. P. Valery). Sama nazwa tego prądu powstała jednak stosunkowo późno - od tytułu książki Johna Crowe'a New Criticism. Główne inspiracje badaczy z kręgu Nowej Krytyki:
Neopozytywizm
Humanizm amerykańskiego pragmatyzmu
Brytyjska szkoła analityczna
Efektem tych inspiracji jest dążenie do: trzeźwości, ścisłości i logiczności, które powinny obowiązywać każdego badacza literatury. Nowa Krytyka, mimo sporej spójności, nie jest jednak zupełnie jednorodna, pojawiają się w jej obrębie bardzo różne propozycje. Cechy Nowej Krytyki:
Sprzeciw wobec wiktorianizmu i purytanizmu Sprzeciw wobec realizmu, umoralniającej roli sztuki, pozytywistycznej koncepcji dzieła sztuki
Podkreślanie autonomii sztuki, kreacyjnego, a nie naśladowczego charakteru dzieła
Nacisk na semantykę
Badanie krytyka ma dotyczyć tylko i wyłącznie utworu
Powrót do ideałów klasycyzmu
Główni prawodawcy Nowej Krytyki:
Humanistyczna krytyka I. Babbita Człowiek jako wartość najwyższa; odrzucenie materializmu i supernaturalizmu
Krytyka współczesnej kultury
Przewartościowanie estetyki: walka z romantyczną ekspresyjnością i indywidualizmem, ale także z utylitaryzmem
Głoszenie potrzeby nowych, jasnych reguł, które byłby w dodatku niezmienne, uniwersalne
T. E. Hulme
Wróg liberalizmu, humanizmu i demokratycyzmu
Klasycyzm ze swoim światopoglądem i jasnymi regułami powinien okiełznać człowieka
Surowa estetyka oparta na rozumie
Dowartościowanie tradycji
Przewartościowanie w duchu klasycystycznym hierarchii wartości i ideałów estetycznych
Ezra Pound:
Poezja ma być uniwersalna, przezwyciężać przeszłość na rzecz teraźniejszości
Poezja ma być intelektualna, racjonalna, owoc rozumu, wiedzy i pracy; ma przypominać natchnioną matematykę, postulat erudycyjności
Opowiada się za krytyką warsztatową - poeci mają być krytykami
Krytyka ma się zajmować tylko i wyłącznie tekstami (!!!)
T. S. Eliot
Poezja to dziedzina zobiektywizowanych odpowiedników myśli, wyobraźniowa złuda


(…)

…, a nie przeszłością
Poezja ma chronić, udoskonalać i ubogacać język
Krytyka ma zajmować się tekstem - precz z biografizmem i psychologizmem
Główne narzędzie badawcze: analiza i porównywanie
Ivor Armstrong Richards (najważniejszy) - główne ksiązki: The fundation of Aesthetics, The meaning of meaning. Poglądy:
Język jest systemem znaków, służących komunikacji. Dwie podstawowe funkcje języka:
referencyjna: odnoszenie…
… i opisuje je; w poezji obiekty te bardzo ściśle związane są z formą i wymykają się one potocznemu doświadczeniu; w prozie natomiast powstaje fabuła, która da się przekształcić na potoczne doświadczenie
Allan Tate:
poezja nie jest zwykłym komunikatem, nie da się jej ujmować w kategoriach błędnego komunikatu/denotacji;
krytyka ma się zajmować analizą rozległych pól denotacji i konotacji, aby zbadać tekst…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz