Nauki o organizacji wykład 11 (sem II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 623
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauki o organizacji wykład 11 (sem II) - strona 1 Nauki o organizacji wykład 11 (sem II) - strona 2

Fragment notatki:

,Nauki o organizacji, wykład 11, (sem II)
WYKŁAD OSTATNI 24.05
Sieć - grupa firm zawierające ze sobą kontrakty relatywnie opierają się na wysokiej bazie wiedzy i umiejętności i dzielenia się nimi [i informacjami] Rodzaje: - taktyczny- dostęp do rynku i technologii - operacyjny - współpraca w procesie wytwarzania, tworzenia wartości końcowej.
Sieć ciągle wzmacnia więzi organizacyjne. Układ sieciowy jest niezależny od układu przeds.
Charakterystyczne dla sieci są:
-dobrowolność
- rozliczenia między partnerami na zasadach rynkowych. 4 cechy sieci org.: wzajemna koordynacja działań [procesy i technologie] decyzje w spr. alokacji zasobów podejmowane są nie tylko indywidualne, ale też we wspólnie wyznaczonym zakresie
powtarzalny char. wymiany i powtarzalność współdziałania w długim okresie. obszerny zakres informacji o wspólnych partnerach, dostępny tylko podmiotom sieci. Sieć między organizacyjna - forma regulowania zależności między org. Koordynacja działań nad rynkiem. Gra kooperacyjna z wykorzystaniem komunikacji między partnerami. Organizacje zaliczane do sieci:
Aliase strategiczne - porozumienia firm o współpracy na rynku, nie mające na celu przejęcia partnera. [idealne dla małych firm] Współpraca przeds. badawczo-rozwojowych - np w motoryzacji Grona przemysłowe - kooperacyjne, jeden silny skupia małe jednostki. Kto tworzy sieć i warunki zakładania: A) FIrmy tworzą grupy strategiczne - bezpośrednio na tym samym rynku. Ta sama grupa klientów docelowych. [banki komercyjne w PL] Potencjał synergiczny podmiotów sieci = widoczna współpraca w pewnej kategorii.
B) Pokrewne, ale nie identyczne domeny [obszary] działania. Na tych samych rynkach, ten sam produkt, [firmy doradcze] możliwość sformułowania kompleksowej oferty. C) inne branże, komplementarne pod względem oferty uzupełniające się. [budowlane] D) różne domeny, łączą te same kompetencje, np techniczne [umiejętności, know-how, powstaje specjalistyczny wyrób, dobrze płatny. Lata doświadczeń E) zbiór firm = duży pomiot [operator] i małe firmy realizujące jego dążenia. Sieci franchesingowe, biura turystyczna. Działania strategiczne firm na rynku:
- rozwój zew. - fuzja, zakup/sprzedaż przeds [wzmocnienie pozycji, liwkidacja konkurencji] - małe firmy wiedzą, że przewaga graczy globalnych na najbardziej atrakcyjnych polach - mają wysoką rentowność. Org. tworzy kompleksową ofertę i tworzą razem sieć. - branże gdzie indywidualne funkcjonowanie i sobie radzą. Browary, małe budowlane. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz