Do ściągnięcia krótkie notatki z pedagogiki. W niniejszym opracowaniu omówiony został temat wychowania estetycznego i roli nauczyciela. Praca ma objętość 2 stron i format doc. Opracowanie tematu na podstawie książki Ireny Wojnar "Teoria wychowania estetycznego". W tekście można natknąć się na następujące zagadnienia - wychowanie, przedmioty artystyczne, rysunek, śpiew, wychowanie plastyczne, muzyczne, postawa nauczyciela, kultura osobista, wychowanie przez sztukę, kształtowanie ludzi, praca z uczniem, ujęcie dziedzinowe, ujęcie historyczne, literatura, kręgi historii literatury, świadomość człowieka, B. Suchodolski, świat sztuki, kultury innych ludów, zagadnienia wychowawcze, teoria pedagogiki, teoria estetyki, środki kształcenia, profesor Suchodolski, nauczyciel i sztuka, budziciel umysłów, koncepcja dobrego nauczyciela, R.Garaudy, sztuka, tworzenie.
Nauczyciel i wychowanie estetyczne. Praca na podstawie książki Ireny Wojnar.
Na temat wychowania estetycznego można pisać w sposób bardzo rozaity. Samo pojęcie oznacza wychowanie wyrażające się w postaci przedmiotów artystycznych, dawniej rysunków i śpiewu, obecnie wychowania plastycznego i muzycznego. Problem wychowania estetycznego można rozumieć także w stosunku do postawy nauczycieli, ich stylu życia, kultury osobistej, sprawności wykonywanej pracy, niekoniecznie o charakterze artystycznym. Intencją książki I.Wojnar jest właśnie owa dwoistość ujęcia tematu.Mówiąc o wychowaniu przez sztukę mam na myśli przede wszystkim kształtowanie ludzi poprzez różnorodne kontakty z dziełami sztuki stworzonymi przez artystów pochodzących z różnych epok. Każda ze sztuk posiada własne miejsce w procesie formowania ludzi, nie tylko sztuki piękne, choć im poświęcono szczególnie wiele zainteresowania. Najbardziej jednak zakorzenione jest w nas myślenie o sztuce w ujęciu dziedzinowym i historycznym. Ono rzutuje na tradycję pedagogiczną w tym zakresie. Najlepszym przykładem może być literatura, nauczana w szkole jako powtarzające się kręgi historii literatury, podobnie jak wiedza o sztukach plastycznych.Całościowe rozumienie sztuki i jej wychowawczego oddziaływania pozwala stwierdzić, iż sztuka może przenikać różne dziedziny życia i świadomości człowieka, uczestniczyć równocześnie w kształtowaniu jego intelektu, wrażliwości, wyobraźni i postawy twórczej. Pewne elementy wychowania estetycznego wiązano zawsze z kształceniem estetycznego smaku, wyrażającego się również i w różnych reakcjach człowieka na otoczenie. Własciwe więc jest stwierdzenie, że nie tylko wychowanie powinno służyć sztuce ale także sztuka wychowaniu (B.Suchodolski).Świat sztuki, w którym dzisiaj żyjemy, rozszerzył się w wielu kierunkach: historycznie, geograficznie i jakościowo. Według mnie zakres samego pojęcia sztuki także uległ poszerzeniu. Do dawnego rozumienia sztuki należały przede wszystkim sztuki piękne, czyli plastyczne, pewne kierunki i dzieła muzyczne oraz utwory literackie. Jednak narastające od początków naszego stulecia zainteresowanie kulturami innych ludów pozwoliło na włączenie do treścia naszego "muzeum wyobraźni" nowych i mało przedtem znanych wartości.O wychowaniu estetycznym mówi się i pisze od dawna, ale w ciągu ostatnich lat robi się to szczególnie często. Jest to zagadnienie wychowawcze, które interesuje zarówno teoretyków estetyki i pedagogiki, jak i różnych praktyków. To zagadnienie dyskutowane przez tych wszystkich, którym zależy na unowocześnieniu działalności wychowawczej, na pozyskaniu odpowiednich dla potrzeb
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)