Nauczyciel i wychowanie estetyczne- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 3528
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauczyciel i wychowanie estetyczne- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

Do ściągnięcia krótkie notatki z pedagogiki. W niniejszym opracowaniu omówiony został temat wychowania estetycznego i roli nauczyciela. Praca ma objętość 2 stron i format doc. Opracowanie tematu na podstawie książki Ireny Wojnar "Teoria wychowania estetycznego". W tekście można natknąć się na następujące zagadnienia - wychowanie, przedmioty artystyczne, rysunek, śpiew, wychowanie plastyczne, muzyczne, postawa nauczyciela, kultura osobista, wychowanie przez sztukę, kształtowanie ludzi, praca z uczniem, ujęcie dziedzinowe, ujęcie historyczne, literatura, kręgi historii literatury, świadomość człowieka, B. Suchodolski, świat sztuki, kultury innych ludów, zagadnienia wychowawcze, teoria pedagogiki, teoria estetyki, środki kształcenia, profesor Suchodolski, nauczyciel i sztuka, budziciel umysłów, koncepcja dobrego nauczyciela, R.Garaudy, sztuka, tworzenie.

Nauczyciel i wychowanie estetyczne. Praca na podstawie książki Ireny Wojnar.
Na temat wychowania estetycznego można pisać w sposób bardzo rozaity. Samo pojęcie oznacza wychowanie wyrażające się w postaci przedmiotów artystycznych, dawniej rysunków i śpiewu, obecnie wychowania plastycznego i muzycznego. Problem wychowania estetycznego można rozumieć także w stosunku do postawy nauczycieli, ich stylu życia, kultury osobistej, sprawności wykonywanej pracy, niekoniecznie o charakterze artystycznym. Intencją książki I.Wojnar jest właśnie owa dwoistość ujęcia tematu.Mówiąc o wychowaniu przez sztukę mam na myśli przede wszystkim kształtowanie ludzi poprzez różnorodne kontakty z dziełami sztuki stworzonymi przez artystów pochodzących z różnych epok. Każda ze sztuk posiada własne miejsce w procesie formowania ludzi, nie tylko sztuki piękne, choć im poświęcono szczególnie wiele zainteresowania. Najbardziej jednak zakorzenione jest w nas myślenie o sztuce w ujęciu dziedzinowym i historycznym. Ono rzutuje na tradycję pedagogiczną w tym zakresie. Najlepszym przykładem może być literatura, nauczana w szkole jako powtarzające się kręgi historii literatury, podobnie jak wiedza o sztukach plastycznych.Całościowe rozumienie sztuki i jej wychowawczego oddziaływania pozwala stwierdzić, iż sztuka może przenikać różne dziedziny życia i świadomości człowieka, uczestniczyć równocześnie w kształtowaniu jego intelektu, wrażliwości, wyobraźni i postawy twórczej. Pewne elementy wychowania estetycznego wiązano zawsze z kształceniem estetycznego smaku, wyrażającego się również i w różnych reakcjach człowieka na otoczenie. Własciwe więc jest stwierdzenie, że nie tylko wychowanie powinno służyć sztuce ale także sztuka wychowaniu (B.Suchodolski).Świat sztuki, w którym dzisiaj żyjemy, rozszerzył się w wielu kierunkach: historycznie, geograficznie i jakościowo. Według mnie zakres samego pojęcia sztuki także uległ poszerzeniu. Do dawnego rozumienia sztuki należały przede wszystkim sztuki piękne, czyli plastyczne, pewne kierunki i dzieła muzyczne oraz utwory literackie. Jednak narastające od początków naszego stulecia zainteresowanie kulturami innych ludów pozwoliło na włączenie do treścia naszego "muzeum wyobraźni" nowych i mało przedtem znanych wartości.O wychowaniu estetycznym mówi się i pisze od dawna, ale w ciągu ostatnich lat robi się to szczególnie często. Jest to zagadnienie wychowawcze, które interesuje zarówno teoretyków estetyki i pedagogiki, jak i różnych praktyków. To zagadnienie dyskutowane przez tych wszystkich, którym zależy na unowocześnieniu działalności wychowawczej, na pozyskaniu odpowiednich dla potrzeb ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz