Treść, charakter i ewolucja wychowania estetycznego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1981
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Treść, charakter i ewolucja wychowania estetycznego - strona 1

Fragment notatki:

Z jej treści możemy dowiedzieć się więcej na takie tematy, jak: czym jest teoria wychowania estetycznego, dwuzakresowy charakter wychowania estetycznego, pierwszy program wychowania estetycznego, współczesna koncepcja teorii wychowania.

TREŚĆ :CHARAKTER I EWOLUCJA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO Referat przygotowany na podstawie książki Ireny Wojnar pt .”Teoria wychowania estetycznego”
1 TREŚĆ WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO : Teoria wychowania estetycznego obejmuje refleksję o sztuce i refleksję o człowieku, stara się uzasadnić sens kształcenia i samokształcenia człowieka poprzez ukazanie bogactwa wartości zawartych w różnych dziełach artystycznych. Dzieła te pobudzają doznania estetyczne i prowokują do własnych działań artystycznych. Teoria wychowania estetycznego obejmuje też spojrzenie na treść przesłania sztuki wszechczasów przez pryzmat współczesnych potrzeb edukacyjnych , rozwój i wzbogacanie człowieka , a także ukazanie procesów edukacyjnych w świetle możliwości wychowawczych sztuki.
Teoria wychowania estetycznego jest koncepcją o rozbudowanych powiązaniach z różnymi dyscyplinami naukowymi , zajmującymi się kondycją i rozwojem człowieka , a także jego kreatywnymi dokonaniami i aktywnością , Współczesne wychowanie estetyczne jest więc syntezą kształcenia kulturalnego i emocjonalnego , co prowadzi do pobudzenia wyobraźni , wrażliwości i postawy twórczej.
CHARAKTER WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO :
Współczesne wychowanie estetyczne ( polska koncepcja) ma charakter dwuzakresowy .Pierwszy zakres obejmuje wychowanie estetyczne jako kształcenie estetycznej wrażliwości i estetycznej kultury , które jest konieczne dla przeżywania i poznawania wartości sztuki .Natomiast zakres drugi zajmuje się kształceniem pełnej osobowości człowieka w sferach :
intelektualnej (wzbogacanie wiedzy i uczenie myślenia osobistego)
moralno-społecznej ( zdobywanie podstaw oceny moralnej i umiejętności rozumienia sytuacji ludzkich ,a przez to pełniejszego porozumienia się z drugim człowiekiem )
oraz w dziedzinie kształtowania wyobraźni i postaw twórczych.
Koncepcja ta stara się pogodzić ze sobą dwa odrębne elementy wychowania estetycznego , które wynikają z dwoistego charakteru sztuki .Wychowanie estetyczne ma więc swój aspekt kulturowy - polega na kształceniu na dobrach kultury i dla pełniejszego w niej uczestnictwa - ma to na celu zachowanie ciągłości kulturowej. Drugim aspektem wychowania estetycznego jest zaszczepienie aktywności osobistej i nawyku działania .Świadomie organizowany proces wychowawczy powinien obejmować oba te aspekty , czyli zarówno kontakt z dziełami sztuki jak i własną aktywność ekspresyjną .
3 EWOLUCJA WYCHOWANIA ESTETYCZNEGO :
Wychowanie estetyczne to tyle co kształtowanie postawy człowieka w stosunku do sztuki ,kształtowanie estetycznej wrażliwości i kultury osobistej. Jednak w różnych okresach termin ten miał inne znaczenia. Jako pierwszy użył go pod koniec XVIII w. Fryderyk Schiler w „ Listach o estetycznym traktowaniu człowieka „. Uważał on ,że sztuka służy przezwyciężaniu dwóch sprzecznych stron natury człowieka , jest wyrazem jego możliwości twórczych , prowadzi do wewnętrznej integracji człowieka i umożliwia osiągnięcie pełni człowieczeństwa. Taki właśnie człowiek ,wolny i wrażliwy -wg Schillera- staje się współtwórcą nowego państwa ,rado

(…)

… , architektury ,muzyki i teatru ,które miały obowiązywać każdego „kulturalnego człowieka”.
Taki postępowy społecznie i słuszny edukacyjnie charakter wychowania estetycznego nie wszędzie był zachowany. W wielu miejscach -zwłaszcza w krajach „trzeciego świata” wychowanie estetyczne przedstawia się podobnie jak XIX wieku - czyli ma bardzo wąski zasięg społeczny ,jest elitarne .Często też bywa narzędziem przemocy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz