To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dr. W. Bobrowicz, Edukacja kulturalna i medialna, Wychowanie estetyczne, kultura estetyczna, przedmiot estetyczny Wychowanie estetyczne Pojęcie: Wychowanie estetyczne - pojęcie wprowadził w 1795 roku F. Schiller w „Listach o estetycznym wychowaniu człowieka”; wychowanie człowieka w sztuce Dwoistość wychowania estetycznego : wychowanie do sztuki (do odbioru) - strefa estetyczna
wychowanie przez sztukę (przez tworzenia) - kształtowanie osobowości Typy wychowania estetycznego przez sztukę :
afirmatywny - jednoznaczne [pozytywni bądź negatywni bohaterowie np. Czerwony Kapturek- jest dobry])
dramatyczny - niejednoznaczne [poznanie dobra i zła np. u Dostojewskiego; to od nas zależy jak zinterpretujemy dzieło] 2. Kultura estetyczna + struktura wrażliwość estetyczna:
wrażliwość sensoryczna
wrażliwość na strukturę artystyczna
wrażliwość na wartości artystyczne i estetyczne
doświadczenie
bezpośredni kontakt z dziełami sztuki
kontakt pośredni, np. przez reprodukcje, itp.
własna amatorska twórczość
wiedza
z zakresu historii poszczególnych rodzajów sztuki
z zakresu teorii poszczególnych rodzajów sztuki
z zakresu estetyki i innych nauk zajmujących się sztuką
umiejętność włączania doświadczeni związanych ze sztuka internalizacja sztuki i systematyczny rozwój osobowości estetycznej
sterowanie przemianami ogólnoosobowościowymi
inwencja artystyczna
odbiór oryginalny sztuki 3.Przedmiot estetyczny - nasz subiektywny odbiór dzieła sztuki Przeżycie estetyczne: - pojęcie- jest to przeżycie człowieka obcującego z dziełami sztuki i wytworami natury - typy przeżyć estetycznych + wyjaśnienie Ekspresyjne- związane z osobą
Irracjonalne- ma charakter uczuciowy, afektywny, szybki, chwilowy zachwyt
Nawykowe- ogólne przekonania np. na temat twórcy
Rozumiejące- wiedza + emocje
Profesjonalne- związane z wiedzą, m.in. krytycy, teoretycy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)