Narzędzia zarządzania jakością, sem 6

Nasza ocena:

3
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1078
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Narzędzia zarządzania jakością, sem 6 - strona 1 Narzędzia zarządzania jakością, sem 6 - strona 2

Fragment notatki:

Narzędzia zarządzania jakością Ewolucja systemów w zarządzaniu jakością: 1.Kontrola (inspection) 2.sterowanie jakością ( QC) 3.zapewnienie jakości (QA) 4.kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) Ewolucja systemów zarządzania jakością: 1. Kontrola: -złomowanie, -sortowanie, -działania naprawcze, -ustalenia przyczyn niezgodności 2.Zapewnienie jakości: -rozwój systemów jakości, -zaawansowane planowanie, -obliczanie kosztów, -analiza rodzajów i skutków możliwych błędów, -statystyczne sterowanie procesami 3.Sterowanie jakością: -rozwój narzędzi jakości, -przetwarzanie danych dotyczących działalności, -badanie wyrobów, -podstawy planowania jakości, -wykorzystanie statystyki, -sterowanie pracą papierkową 4.Kompleksowe zarządzanie jakością: -polityka rozwoju, -zaangażowanie dostawców i klientów, -zarządzanie procesami, -pomiar wyników działalności, -praca zespołowa, -zaangażowanie pracowników Ewolucja systemów zarządzania jakością:●koncepcja zarzadzania jakością E.W. Deming: -zorientowanie na klienta, -ciągłe doskonalenia, -jakość określana przez system, -zarządzanie jakością w cyklu działań PDCA, -14 zasad pracy kierownictwa przedsiębiorstwa ●koncepcja J.Jurana: -trylogia Jurana : planowanie, kontrola, doskonalenie jakością ●koncepcja sterowania (TQM):-jakość jako zgodność z wymaganiami, -idea pracy bezusterkowej „ zero błędów”, -znaczenie profilaktyki w osiągnieciu jakości ●koncepcja Kaoru Ishikawy: -problem jakości obciążyć grupy pracowników a nie pojedyncze osoby, „ What is Total Quality Control”: 7 instrumentów kontroli jakości:-analiza, diagram relacji , satysfakcja, histogram, diagramy rozproszone, wykresy kontroli Trzy składniki TQM: 1.wartości: -zaangażowanie najwyższego kierownictwa -koncepcja uwagi w procesach -ciągła poprawa -skupienie uwagi na klientach -podejmowanie decyzji na podstawie stanu faktycznego -zaangażowanie wszystkich pracowników 2.narzędzia: -diagram relacji -diagram przyczynowo- skutkowy; -arkusze kontrolne -mapy procesów -diagram drzewa -kryteria Nagrody Jakości im. M. Baldriga 3.techniki: -koła? jakości - benchmarking, -burza mózgów -rozwój pracownika, -zarzadzanie procesami -projektowanie -sześć Sigma -polityka rozwojowa -ISO 9000 Co ułatwia wdrażanie i realizację założeń TQM: -brak stałości celów i nacisk na krótkoterminowe cele, doraźny zysk -ocena pracy w formie indywidualnych kart ocena rocznych zestawień kwartalnych -rotacja kadry kierowniczej -zarządzanie oparte na mierzalnych danych, nieuwzględniający informacji i przesłanek, których nie da się przedstawić ilościowo -nadmierne koszty opieki zdrowotnej pracowników -wysokie koszty udzielonych gwarancji

(…)

… nie wiemy ●nie możemy poprawiać czegoś o czym nie wiemy ●nie dowiemy się puki nie zmierzymy ●nie mierzymy tego czego nie uznajemy za ważne ●nie uznajemy tego za ważne tego czego nie mierzymy Kaizen: ●to proces nieustannego doskonalenia dotyczącego wszystkich: najwyższego kierownictwa, menadżerów, jak i pracowników ●jest zorientowany na proces oraz sposób zarządzany a nie na ocenę ludzi przez pryzmat rezultatów ●nastawiony jest na nie radykalną poprawę i innowację ale na długofalowe spokojne działanie doskonalenie małymi krokami. Kaizen: Obejmuje swoim zasięgiem takie techniki zarzadzanie jak TQC koła jakości, zero deficytów, just in time. Wyraża się przez zestaw które można podzielić na grupy: -kaizen a zarządzania, -proces a wynik, -przestrzeganie PDCA, -jakość na pierwszym miejscu, -operowanie danymi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz