Mówienie-sprawność wymowy u dzieci

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mówienie-sprawność wymowy u dzieci - strona 1 Mówienie-sprawność wymowy u dzieci - strona 2

Fragment notatki:


Mówienie. Rozwijanie poprawności wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym - etap swoistej mowy dziecięcej - przedszkole
gwałtowny rozwój mowy czynnej kosztem mowy biernej
dziecko zaczyna prowadzić swobodne rozmowy, występuje mowa dialogowa i monolog
pojawiają się liczne oboczności językowe przemijające np.:
kontaminacje - ponutelluj mi, zatelefonić
maetatezy - kolomotywa
neologizmy - szybiarz, buciarnia
agramatyzmy - nie mam kokardów, piesa nie było, robiliśmy ludzie z kasztanów
pojawiają się rozwojowe zaburzenia artykulacyjne, które powinny być skorygowane nim dziecko pójdzie do szkoły
seplenienia lub seplenienia dotyczące zawsze następujących szeregów: ś ↔ s ↔ sz; ć ↔ c ↔ cz; ź ↔ z ↔ ż; dź ↔ dz ↔ dż
reranie - zamiana głoski „r” na „l” / „ł” / „j”; „r” to najtrudniejsza fonetycznie głoska języka polskiego, norma dla jej prawidłowej emisji to 5 r. ż.
Kappacyzm - zamiana „k” na „t” gammacym - zamiana „g” na „d”
lambdacyzm - zamiana „l” na „j”
ubezdźwięcznienie - dźwięczne na bezdźwięczne
Rozwijanie umiejętności dzieci w zakresie wyrażania własnych myśli. Do zabaw sprzyjających rozwojowi umiejętności wypowiadania się można zaliczyć:
Zabawy z wykorzystaniem obrazków i ilustracji oglądanie obrazka, a po jego zasłonięciu opowiadanie o nim, zasłanianie fragmentów obrazka, snucie domysłów, przypuszczeń odwołując się do doświadczeń i wyobrażeń dzieci,
nadawanie tytułów ilustracjom, imion bohaterom, wprowadzanie ruchomych sylwet do statycznego obrazu, składanie obrazka z części - opowiadanie o nim, wymyślanie historyjek, poszukiwanie zdarzeń wcześniejszych
wyszukiwanie elementów, które nie pasują do obrazka pod względem treści, szukanie ilustracji, które pasują do wysłuchanego utworu literackiego lub muzycznego, dobieranie podpisów do obrazków, czytanie zdań związanych z obrazkiem. Zabawy z wykorzystaniem historyjek obrazkowych (rozwijają myślenie przyczynowo- skutkowe)
układanie obrazków wg kolejności zdarzeń,
pokazywanie tylko jednego obrazka i zadawanie pytań (Co mogło wydarzyć się wcześniej?) rysowanie własnych historyjek indywidualnie lub w zespołach, opowiadanie przez dzieci dalszej części przerwanej przez nauczyciela historyjki, poszukiwanie innych zakończeń bajki
Zabawy pobudzające dzieci do wypowiedzi i doskonalące umiejętności opowiadania. nauczycielka podaje miejsce akcji i bohaterów, a dzieci układają opowiadanie z ich udziałem, dzieci razem z nauczycielką przygotowują rekwizyty teatralne, a następnie układają opowiadanie z wykorzystaniem wykonanych rekwizytów,
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz