To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW MOTYWOWANIE - celowe, świadome ukształtowanie postaw i zachowań pracowników. Jest to jedna z podstawowych funkcji kierowniczych. MOTYWACJA - ogół motywów, które wpływają na podjęcie działania, jego intensywność i kontynuację. Ta motywacja występuje wewnątrz nas. Jest ona najważniejszym czynnikiem efektywności pracy. Największe efekty osiąga się przy średniej motywacji. Nadmierna motywacja wywołuje nadmierne napięcie emocjonalne. Efektywność pracy = widzieć x móc x chcieć MOTYWOWANIE - oddziaływanie na motywację PODZIAŁ MOTYWACJI - zewnętrzna : tworzona przez kierowników oddziaływanie na pracowników poprzez ofiarowanie im korzyści - wewnętrzna : znajduje się w pracownikach bez względu na zachowanie przełożonego związana z charakterem, treścią pracy i naszym zamiłowaniem 2. - pozytywna : stwarza perspektywę uzyskania nagrody za zachowania oczekiwane przez pracodawcę - negatywna : opiera się na lęku, obawie, które pobudzają do pracy poprzez stworzenie zagrożenia np. zmniejszenie zarobków TEORIE WYJAŚNIAJĄCE ZACHOWANIA LUDZI I MOTYWACJI Teoria treści Wyjaśnia jakie potrzeby ludzie chcą zaspokoić w pracy i poprzez pracę. Informacji na ten temat dostarcza hierarchia potrzeb Maslowa, zgodnie z którą potrzeby dzielą się na:
fizjologiczne: dzisiaj związane z utrzymaniem się przy życiu
bezpieczeństwa: np.. stała praca
społeczne np. równego traktowania
uznania: np. awans, sprawiedliwa ocena
samorealizacji, tj. spełnienie się w pracy, rozwój osobisty
wiedzy
rozumienia i ciekawości
estetyczne
Powyższe potrzeby wymienia się po to, by znajomość stopnia ich zaspokojenia wykorzystać w motywowaniu. Powyższa teoria opiera się na założeniach :
każdy człowiek ma określone potrzeby i dąży do ich zaspokojenia
potrzeby mają różne hierarchie wartości
2. Teoria procesu Wyjaśnia w jaki sposób i poprzez jakie cele motywowane są poszczególne osoby. Wskazuje, że zachowanie ludzi zależy od wartości, które mają osiągnąć poprzez pracę. Założenia :
wartości, które cenią pracownicy mobilizują do wydajnej i efektywnej pracy
ludzie będą dobrze pracować, gdy uwierzą poprzez pracę w wartości, które cenią. Wartości te zależą od poziomu dochodów, wykształcenia, usytuowania w hierarchii zawodu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)