To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty z drewna litego
Uwagi wstępne
Mosty z drewna litego buduje się obecnie w zasadzie tylko w parkach, obszarach chronionego krajobrazu oraz w rejonie obiektów zabytkowych. Są one niekiedy stawiane jako mosty objazdowe na czas remontu lub budowy mostów stałych. Zachowały się również konstrukcje z ubiegłych stuleci, które są dowodem rozwoju myśli inżynierskiej. W następujących pozycjach przedstawiono przykłady zarówno współczesnych jak i historycznych obiektów.
Z drewna litego można zbudować mosty belkowe, wspornikowe, rozporowe, kratownicowe, łukowe, wieszarowe, podwieszone i wiszące. Niektóre z nich bywały zadaszone.
Części składowe mostów z drewna litego. Zasady kształtowania konstrukcji
Przęsła mostów drewnianych składają się w zasadzie z takich samych elementów, co przęsła wykonane z innych materiałów o tym samym systemie konstrukcyjnym. Różnią się natomiast sposobem kształtowania poszczególnych elementów i ich połączeń, co wynika ze specyfiki drewna jako materiału konstrukcyjnego. Przęsła mostów drewnianych składają się z:
• dźwigarów głównych,
• elementów pomostu,
• stężeń,
• elementów wyposażenia.
Konstrukcja i liczba dźwigarów zależy od wielu czynników, w tym od przyjętego schematu statycznego, od długości i szerokości obiektu, od położenia względem nich jezdni (jazda dołem, górą i pośrodku) i wielu innych. W następnych pod rozdziałach przedstawiono wicie rozwiązań konstrukcyjnych zarówno tradycyjnych jak i współczesnych. Należy także pamiętać, że często wykonywano i wykonuje się mosty o konstrukcji kombinowanej np. dźwigary stalowe i pomost z drewna litego, dźwigary z drewna litego i pomost z drewna klejonego łub sprężonego itd.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)