To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Łożyska
Z przęseł mostów drewnianych trzeba przenieść na podpory różnie skierowane siły, takie jak:
• reakcje wywołane ciężarem własnym i obciążeniem użytkowym,
• siły wywołane hamowaniem taboru na moście, działające wzdłuż mostu,
• poziome siły działające w poprzek mostu wywołane parciem wiatru na konstrukcję przęseł.
W mostach drewnianych stosuje się obecnie łożyska wykonane z dwóch materiałów, a mianowicie:
• stalowe, przeważnie liniowo-styczne (rys. 7.25),
• neoprenowe, elastomerowe, gumowe.
Pokazane na rys. 7.4 łożysko drewniane nie jest już stosowane.
Wybór rozwiązania konstrukcyjnego zależy od sił działających na łożysko oraz spodziewanych przemieszczeń (zwłaszcza kątowych). Z uwagi na lekkość konstrukcji nośnej najczęściej stosowanym rodzajem łożysk są łożyska odkształcalne np. neoprenowe.
Typowe łożyska stalowe stosowane w mostach belkowych z drewna klejonego przedstawiono na rys. 7.25 [3], [16]. W łożyskach tych poziome siły od parcia wiatru, działające prostopadle do osi podłużnej mostu, są przenoszone przez specjalne boczne opórki, połączone śrubami z dźwigarami przęseł.
Przy dużych siłach poziomych od parcia wiatru można stosować podwójny układ łożysk. Wówczas typowe łożyska przenoszą reakcje pionowe oraz poziome działające równolegle do osi mostu, natomiast reakcje poziome działające prostopadle do osi mostu przenoszą łożyska usytuowane w płaszczyźnie pionowej.
Rozwiązania konstrukcyjne łożysk mostów z drewna litego są uzależnione od rodzaju zastosowanych dźwigarów głównych, ap d
(…)
… dźwigary główne opiera się bezpośrednio na oczepach lub siodłach. W mostach kratownicowych i łukowych do dźwigarów dodaje się dodatkowy krótki element stykający się bezpośrednio z elementem podpory.
Na podporach betonowych stosowano najczęściej murłaty lub ciosy kamienne, a obecnie najczęściej łożyska neoprenowe.
W przypadku kształtowania oraz doboru łożysk i przegubów mostów z drewna klejonego, analogicznie jak w przypadku innych rodzajów mostów, należy brać pod uwagę:
• wartości i kierunki działania reakcji, które przenoszą,
• przemieszczenia liniowe i kątowe (obroty), które muszą łożyska lub przeguby realizować,
• docisk elementów łożysk lub przegubów do części drewnianych.
W łożyskach i przegubach mostów drewnianych mogą występować duże obroty (mała sztywność na zginanie). Mniejszy wpływ…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)