Łożyska

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1953
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Łożyska - strona 1 Łożyska - strona 2 Łożyska - strona 3

Fragment notatki:

Łożyska
Z przęseł mostów drewnianych trzeba przenieść na podpory różnie skierowane siły, takie jak:
• reakcje wywołane ciężarem własnym i obciążeniem użytkowym,
• siły wywołane hamowaniem taboru na moście, działające wzdłuż mostu,
• poziome siły działające w poprzek mostu wywołane parciem wiatru na kon­strukcję przęseł.
W mostach drewnianych stosuje się obecnie łożyska wykonane z dwóch mate­riałów, a mianowicie:
• stalowe, przeważnie liniowo-styczne (rys. 7.25),
• neoprenowe, elastomerowe, gumowe.
Pokazane na rys. 7.4 łożysko drewniane nie jest już stosowane.
Wybór rozwiązania konstrukcyjnego zależy od sił działających na łożysko oraz spodziewanych przemieszczeń (zwłaszcza kątowych). Z uwagi na lekkość konstrukcji nośnej najczęściej stosowanym rodzajem łożysk są łożyska odkształcalne np. neo­prenowe.
Typowe łożyska stalowe stosowane w mostach belkowych z drewna klejonego przedstawiono na rys. 7.25 [3], [16]. W łożyskach tych poziome siły od parcia wia­tru, działające prostopadle do osi podłużnej mostu, są przenoszone przez specjal­ne boczne opórki, połączone śrubami z dźwigarami przęseł.
Przy dużych siłach poziomych od parcia wiatru można stosować podwójny układ łożysk. Wówczas typowe łożyska przenoszą reakcje pionowe oraz poziome działa­jące równolegle do osi mostu, natomiast reakcje poziome działające prostopadle do osi mostu przenoszą łożyska usytuowane w płaszczyźnie pionowej.
Rozwiązania konstrukcyjne łożysk mostów z drewna litego są uzależnione od rodzaju zastosowanych dźwigarów głównych, ap d

(…)

… dźwigary główne opiera się bezpośrednio na oczepach lub siodłach. W mostach kratownicowych i łukowych do dźwigarów dodaje się dodatkowy krótki element stykający się bez­pośrednio z elementem podpory.
Na podporach betonowych stosowano najczęściej murłaty lub ciosy kamienne, a obecnie najczęściej łożyska neoprenowe.
W przypadku kształtowania oraz doboru łożysk i przegubów mostów z drewna klejonego, analogicznie jak w przypadku innych rodzajów mostów, należy brać pod uwagę:
• wartości i kierunki działania reakcji, które przenoszą,
• przemieszczenia liniowe i kątowe (obroty), które muszą łożyska lub przeguby realizować,
docisk elementów łożysk lub przegubów do części drewnianych.
W łożyskach i przegubach mostów drewnianych mogą występować duże obroty (mała sztywność na zginanie). Mniejszy wpływ…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz