To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budowa mostów o konstrukcji z drewna klejonego
Technologia budowy mostów z drewna klejonego obejmuje takie zagadnienia [3], [202], jak:
• produkcja wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych,
• transport elementów lub całych przęseł na miejsce przeznaczenia,
• wykonawstwo podpór,
• montaż przęseł,
• roboty wykończeniowe, polegające na zamontowaniu poręczy, wykonaniu nawierzchni i zabezpieczeniu antykorozyjnym konstrukcji.
Sposób produkcji wielkowymiarowych elementów konstrukcyjnych z drewna klejonego został omówiony w rozdziale 3 i 12.
Przęsła mostów o dźwigarach z drewna klejonego mogą być projektowane jako:
• całkowicie prefabrykowane; wówczas przęsło w całości jest wykonane w wytwórni i po przetransportowaniu na miejsce przeznaczenia ustawiane na przygotowanych uprzednio podporach,
• składane (montowane) z elementów prefabrykowanych; scalanie przęsła następuje wówczas na budowie,
• konstrukcje o dźwigarach prefabrykowanych i wykonywanym na budowie pomoście drewnianym lub w formie płyty żelbetowej, a nawet stalowej płyty ortotro-powej.
Do specyficznych zagadnień występujących w czasie budowy przęseł drewnianych należy zaliczyć:
• konieczność zabezpieczenia stateczności elementów w poszczególnych fazach montażu,
• całkowite wyeliminowanie spawania ze względu na palność drewna; stalowe elementy przęseł takie jak stężenia i poręcze muszą być łączone za pomocą śrub,
• konieczność zaprojektowania i wykonania indywidualnych złącz.
i Jernenty prefabrykowane z drewna klejonego wyróżniają się stosunkowo małą masą, co pozwala często na zamontowanie w wytwórni całych przęseł lub scalonych elementów montażowych. Transport takich elementów może odbywać się drogą kołową (rys. 9.1) lub śmigłowcem transportowym z wytwórni na miejsce przeznaczenia oraz w celu ustawienia konstrukcji na podporach.
Jako całkowicie prefabrykowane są wykonane obiekty o długości sięgającej nawet 40 m, o szerokości do 2,5 m szerokości. Przykłady dwudźwigarowych kładek dla pieszych o zagłębionym pomoście zamontowanych w całości w wytwórni pokazano na rys. 9.2 i 9.3 [3].
•. :aż przęsła o pomoście z prefabrykowanych płyt klejonych łączonych na dyle obejmuje następujące czynności:
a) ułożenie dźwigarów głównych na uprzednio wykonanych podporach, b) zapewnienie stateczności dźwigarom głównym przez zamontowanie poprzecznie lub stężeń; jeżeli transport nie przewiduje poprzecznie i stężeń stałych,
należy zastosować stężenia montażowe,
c) ułożenie i przymocowanie pomostu z prefabrykowanych płyt drewnianych,
(…)
… przy ściance żwirowej przyczółka,
• w przygotowane otwory (w osi płyty) wypełnione wcześniej klejem wciska się trzpienie stalowe (rys. 9.4 i 9.5),
• krawędź płyty smaruje się również klejem,
• następnie do zamocowanej płyty dostawia się następną, mającą nawiercone otwory na uciąglające trzpienie; otwory te także wypełnia się klejem, a następnie dociska dołączaną płytę do zmontowanej części pomostu za pomocą siłowników,
• po dociśnięciu płyta jest mocowana do belek głównych na gwoździe lub wkręty,
• po tej czynności jest zwalniany nacisk siłowników i można przystąpić do montażu następnego elementu,
*. zię ki tak k; technologii montażu płyt pomostowych uzyskuje się pomost szczelny, co zwiększa trwałość obiektu.
leżeli szczelność pomostu nie jest wymagana, można stosować inne sposoby mocowania prefabrykowanych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)