To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przęsło
Przęsło (przęsła) jest to część budowli mostowej, zawartej pomiędzy kolejnymi podporami. Funkcją przęsła jest zagwarantowanie swobodnego przemieszczania się nad przeszkodą i przeniesienie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory (rys. 5.9, 5.10).
Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:
- dźwigarów głównych,
- pomostu,
- stężeń,
- łożysk.
Zadaniem pomostu jest stworzenie bezpośrednich warunków do ruchu pojazdów lub pieszych. W skład pomostu mogą wchodzić:
- płyta pomostowa,
- poprzecznice,
- podłużnice,
- mostownice (w mostach kolejowych z pomostem otwartym).
Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.
Nie w każdym przęśle muszą występować wszystkie elementy składowe, np. w betonowych przęsłach płytowych dźwigar główny — płyta - pełni równocześnie funkcję pomostu oraz zastępuje wszystkie stężenia. Natomiast w wielodźwigaro-wych mostach belkowych na ogół brak jest podłużnie, a płyta pomostowa opiera się
bezpośrednio na dźwigarach głównych.
Przęsła mogą mieć różną konstrukcję. Funkcję dźwigarów głównych mogą pełnić belki (mosty belkowe), płyty (mosty płytowe) czy łuki (mosty łukowe). Liczba dźwigarów głównych może być zróżnicowana: od jednego do kilku. Podstawowymi materiałami konstrukcyjnymi, z których współcześnie wykonuje się przęsła są: stal i zbrojony beton (ze zbrojeniem zwykłym lub beton sprężony). Dawniej wykonywano przęsła również z kamienia, cegieł czy drewna. Elementy przęseł mogą być wykonywane bezpośrednio w miejscu wbudowania lub w wytwórni a na budowie jedynie scalane (przęsła prefabrykowane). Stopień prefabrykacji może być zróżnicowany, w skrajnym przypadku polegający na „czystym" montażu na budowie, z ograniczeniem do minimum innych czynności budowlano-montażowych.
W zależności od konstrukcji przęsła pomost może być umieszczony nad dźwigarami głównymi - most z jazdą górą, pomiędzy dźwigarami, na poziomie pasa dolnego - most z jazdą dołem lub mniej więcej w połowie wysokości dźwigarów -most z jazdą pośrednią (rys. 5.11).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)