Przęsło - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 2205
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przęsło - wykład - strona 1 Przęsło - wykład - strona 2 Przęsło - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Przęsło
Przęsło (przęsła) jest to część budowli mostowej, zawartej pomiędzy kolejnymi pod­porami. Funkcją przęsła jest zagwarantowanie swobodnego przemieszczania się nad przeszkodą i przeniesienie ciężaru własnego, ciężaru wyposażenia oraz obciążenia użytkowego na podpory (rys. 5.9, 5.10).
Ustrój przęsła może składać się z następujących elementów:
- dźwigarów głównych,
- pomostu,
- stężeń,
- łożysk.
Zadaniem pomostu jest stworzenie bezpośrednich warunków do ruchu pojaz­dów lub pieszych. W skład pomostu mogą wchodzić:
- płyta pomostowa,
- poprzecznice,
- podłużnice,
- mostownice (w mostach kolejowych z pomostem otwartym).
Uzupełnieniem pomostu są urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie, jak bariery czy balustrady.
Nie w każdym przęśle muszą występować wszystkie elementy składowe, np. w betonowych przęsłach płytowych dźwigar główny — płyta - pełni równocześnie funkcję pomostu oraz zastępuje wszystkie stężenia. Natomiast w wielodźwigaro-wych mostach belkowych na ogół brak jest podłużnie, a płyta pomostowa opiera się
bezpośrednio na dźwigarach głównych.
Przęsła mogą mieć różną konstrukcję. Funkcję dźwigarów głównych mogą peł­nić belki (mosty belkowe), płyty (mosty płytowe) czy łuki (mosty łukowe). Liczba dźwigarów głównych może być zróżnicowana: od jednego do kilku. Podstawowymi materiałami konstrukcyjnymi, z których współcześnie wykonuje się przęsła są: stal i zbrojony beton (ze zbrojeniem zwykłym lub beton sprężony). Dawniej wykony­wano przęsła również z kamienia, cegieł czy drewna. Elementy przęseł mogą być wykonywane bezpośrednio w miejscu wbudowania lub w wytwórni a na budowie jedynie scalane (przęsła prefabrykowane). Stopień prefabrykacji może być zróżni­cowany, w skrajnym przypadku polegający na „czystym" montażu na budowie, z ograniczeniem do minimum innych czynności budowlano-montażowych.
W zależności od konstrukcji przęsła pomost może być umieszczony nad dźwi­garami głównymi - most z jazdą górą, pomiędzy dźwigarami, na poziomie pasa dolnego - most z jazdą dołem lub mniej więcej w połowie wysokości dźwigarów -most z jazdą pośrednią (rys. 5.11).
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz