To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przekroje poprzeczne mostów betonowych
Za podstawowy typ przekroju poprzecznego mostów betonowych można uznać pełną płytę. Do zalet przekroju poprzecznego oznaczonego 1 na rysunku 5.89 można zaliczyć:
- małą wysokość konstrukcyjną,
- dowolność rozmieszczenia podpór,
- proste deskowanie (forma) o małym obwodzie zwilżenia,
- łatwość ułożenia zbrojenia i cięgien,
- łatwość betonowania, zagęszczenia i pielęgnacji świeżego betonu,
- eliminację klasycznego pomostu (płyty pomostowej, podłużnie, poprzecznie) oraz stężeń pomostu i stężeń dźwigarów,
- dużą sztywność giętną i skrętną dźwigara płytowego zapewniającą korzystne przenoszenie obciążeń usytuowanych niesymetrycznie oraz obciążeń dynamicznych,
- stałą sztywność płyty zwiększającą trwałość nawierzchni i izolacji,
- gładkie podniebienie ułatwiające przewietrzanie.
Do wad omawianego ustroju należy zaliczyć przede wszystkim duży ciężar płyty (nadmiar materiału w płaszczyźnie obojętnej) zwiększający oddziaływania przekazywane na podpory. Z tego względu ogranicza się jej grubość do ok. 1 - 1,3 m.
W celu zmniejszenia ciężaru płyty, lepszego wykorzystania tworzywa można stosować przekroje półpłytowe (la), o rozwiniętych wspornikach (Ib) o krzywoliniowym zarysie podniebienia (lc), a w przypadku mostów wąskich - stosować przekroje z belką krawędziową (Id), umożliwiające zmniejszenie wysokości konstrukcyjnej. Wysięg wsporników w rozwiązaniu lb może być przyjmowany do ok. - sze-
1 3
rokości ustroju, a szerokość środkowej części ustroju zgodnie z la - ok. - szerokości ustroju i ok. 3 - 4 grubości podstawowej płyty.
Innym zabiegiem prowadzącym do zmniejszenia ciężaru (zwykle do 30%), jest wprowadzenie do przekroju 1 pustek wewnętrznych (2 a, b, c) - wprowadzenie orto-tropii technicznej. Zabiegi te po woduj ą j ednak zwiększenie pracochłonności robót zbrojarskich i utrudnienie procesu betonowania. Pustki wewnętrzne zwykle uzyskuje się stosując deskowanie stracone.
Następny sposób zmniejszenia ciężaru płyty, jednocześnie zwiększający sztywność giętną, polega na „wycięciu kasetonów" z płyty i uzyskaniu przęsła wielodźwi-garowego (3) - przęsła złożonego z rusztu prętowego połączonego jednostronnie płyta pomostową. Wykonanie takiego przęsła wymaga skomplikowanych deskowań, większej pracochłonności przygotowania zbrojenia i procesu betonowania. Dlatego korzystniej jest podzielić przęsło na belki o wymiarach wykonanych w wytwórni i scalić je na budowie. W prefabrykacji belkowej utrudnieniem jest wykonanie poprzecznie. W ustrojach prefabrykowanych korzystniejsze jest stosowanie belek o stałym na długości przekroju poprzecznym bez belek poprzecznych (5). Zmniejszenie sztywności poprzecznej
(…)
…, wielodźwigarowy, skrzynkowy można wyodrębnić wiele form pośrednich, np.: płytowo-belkowych, płytowo-powłokowych, płytowo-skrzynkowych, powłokowo-skrzynkowych właśnie ze względu na łatwość kształtowania. Z tego samego względu przyjęty typ przekroju poprzecznego mostu betonowego łatwo jest zmienić na długości mostu dostosowując go do rozkładu sił wewnętrznych. Mosty dwu- i wielodźwigarowe, w obrębie podpór…
… situ przyjmuje się w przedziale 2 - 5 m, natomiast w mostach wykonywanych z prefabrykatów - 1 - 3 m oraz może być uwzględniany dodatkowy warunek 0,8 - 1,0 wysokości dźwigara.
Przy rosnącej rozpiętości w większym stopniu trzeba zwiększyć sztywność (wysokość ustrojową) niż nośność. Z tego względu ze wzrostem rozpiętości zmniejsza się liczbę dźwigarów do dwóch o rozstawie 5 - 7 m (4) - a nawet jednego…
… odporność na niekorzystny wpływ naturalnego środowiska. Wymienionych problemów można uniknąć eliminując po-przecznice i wprowadzając dodatkowo płytę dolną (6). Jeżeli jej grubość będzie znaczna w porównaniu z szerokością przęsła, to otrzyma się przekrój skrzynkowy wielokomorowy (7, 7b) lub z rozdzielonymi skrzynkami (7a, 4b). Wreszcie zmniejszenie liczby komór prowadzi do przekroju skrzynkowego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)