To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Most Tynset znajduje się w regionie Hedmark przez rzekę Glama w Norwegii, około 400 km na północ od Oslo
Most został zbudowany w 2001 r, [80], [126] i [186]. Jest to obiekt trójprzęsłowy, o rozpiętościach przęseł: 26,5 + 26,5 + 70,0 m (rys. 6.109). Ma najdłuższe na świecie przęsło drewniane zaprojektowane na obciążenia drogowe pojazdami o masie 601.
Na etapie projektowania koncepcyjnego założono, że most powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby można go było eksploatować przez nie mniej niż 100 lat. Wzięto pod uwagę różne rodzaje konstrukcji. W celu porównania kosztów' budowy analizowano konstrukcje stalowe: biachownicową, łukową i podwieszoną. Koszt wykonania przęseł blachownicowych okazał się niższy niż przęseł drewnianych, natomiast koszt całej inwestycji był najniższy dla wariantu z przęsłami drewnianymi. Decydującym czynnikiem okazała się konieczność budowy droższych dojazdów dla wariantu z przęsłami blachownicowymi. wynikająca z ich większej wysokości konstrukcyjnej. Za dodatkowy argument przemawiający za drewnianym mostem, łukowym z jazdą dołem uznano fakt powstania charakterystycznego, widocznego z daleka punktu orientacyjnego i swego rodzaju bramy wjazdowej do miejscowości Tynest.
Całkowita długość obiektu wynosi 125 m, jezdnia ma szerokość 7 m, a chodnik 3 m. Dźwigary łukowe najdłuższego przęsła mają konstrukcję kratownicową 1 s. 6.110) i strzałkę 17,3 m. Przekrój poprzeczny górnego pasa kratownicy jest 'wny 710 X 600 mm, a dolnego pasa 710 x 560 mm. Każdy z krzyżuIców jest kże wykonany z drewna klejonego i jego przekrój ma wymiary 240 X 400 mm.
Na dolnych 10 m łukowego dźwigara kratownicowego szerokość pasa górnego zmienia się z 710 na 1100 mm przy podparciu.
Łuki przęseł krótszych mają przekrój pełny - prostokątny i są trójprzegubowe. Rozstaw osiowy dźwigarów łukowych wynosi 11,7 m.
Pomost jest dwuczęściowy/. Na części drogowej o szerokości 7,0 m zainstalowano pomost sprężony o rozpiętości 5,63 m i grubości 223 mm. Natomiast część przeznaczona dla pieszych i rowerzystów, o szerokości 3,0 m, jest wykonana z paneli drewnianych opartych na belkach z drewna klejonego.
Większość elementów drewnianych wykonano z drewna klejonego warstwowo, przy czym pomost wykonano jako drewniany, sprężony, oparty na stalowych poprzecznicach podwieszonych do również stalowych wieszaków o średnicy 0 70 mm. W małych łukach są po 4 wieszaki, a w dużym (kratownicowym) łuku jest ich 12 sztuk.
Kluczowym elementem konstrukcji łuków kratownicowych są połączenia pasów z krzyżulcami oraz elementów łuków z wieszakami. Jako najodpowiedniejsze wybrano połączenie na blachy węzłowe i trzpienie, a w elementy łączone wklejono blachy o grubości 8 mm (rys. 6.111). Optymalny rozstaw blach wklejonych w drewno wynosi w tym przypadku 73 mm (rys. 6.112). W celu zapewnienia sztywności poprzecznej przy przejmowaniu siły wiatru stężono dźwigary łukowe odpowiednim systemem skratowań.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)