To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przęsła w mostach kratowych
Mosty kratowe czy łukowe z jazdą dołem będą z reguły złożone z dwóch dźwigarów w rozstawie do kilkunastu metrów. W nowszych obiektach pojawiły się rozwiązania o jednym dźwigarze rozdzielającym jezdnie. Na rysunku 5.84 podano przykłady pomostów złożonych z dźwigara skrzynkowego podwieszonego do łuku z wspornikowo usytuowanymi jezdniami. W klasycznym rozwiązaniu niewspółpra-cujący z dźwigarami ruszt pomostu jest łączony z kratą w węzłach co ok. 5 - 7 m w mostach kolejowych i co 7 - 13 m w mostach drogowych lub jest podwieszany do wieszaków łuków. Wieszaki mogą być łączone z poprzecznicami, z reguły wspornikowymi, w celu umieszczenia po stronie zewnętrznej łuków chodników lub z belkami podłużnymi połączonymi z łukami (łuk ze ściągiem).
W mostach kratowych zt sztywnym pasem gęsto rozstawione poprzecznice (bez podłużnie) są łączone z pasem albo wykształcany jest wspólny pas, dla obu dźwigarów kratowych lub łukowych w systemie Langera (rys. 5.85). Przęsła tych mostów mają z reguły stężenie wiatrowe górne oraz stężenia poprzeczne (ramy portalowe). Dla zachowania stateczności przęseł rozstaw dźwigarów nie powinien być mniejszy od — rozpiętości przęsła i - wysokości dźwigara. Czasami, dla zapewnienia większej stateczności płaszczyzny krat bądź łuków pochyla się (rys. 5.86).
W mostach kratowych i łukowych z jazdą górąw przekroju poprzecznym można stosować większą liczbę dźwigarów. Ich rozstaw zwykle nie przekracza 4 m, ale w układach dwudźwigarowych może być większy. W mostach tego typu również ruszt pomostu niewspółpracującego można łączyć z kratą w węzłach lub z łącznikami (wahaczami) opartymi na łukach lub wykształcić wspólny pas, współpracujący z dźwigarami (rys. 5.87).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)