To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Współczesne mosty drewniane cz 2
Typowe przekroje poprzeczne dźwigarów z drewna klejonego warstwowo pokazano na rys. 3.32 w rozdziale 3.7.8 [3], a także w dalszych częściach rozdziału 6.
Od lat 70. XX wieku rozwija się także technologia drewna klejonego tzw. SCL. Obecnie znane są jej dwie odmiany PSI. i LVL (patrz także rozdział 6.2.1.2.5). Przykładem takiego rozwiązania jest belka o przekroju teowym, z przygotowanymi zawczasu otworami w półce górnej. Zestawiając obok siebie takie belki (tworząc pomost) stęża się je w poprzek za pomocą prętów sprężających. Powstaje wtedy konstrukcja w pełni ze sobą współpracująca [871. Wymiary takiej belki, a zwłaszcza jej długość zależą od wielkości zbiorników, w których wykonuje się impregnację oraz od dopuszczalnej długości transportowej elementu wysyłkowego.
Belki o przekroju teowym (rys. 6.2 i 6.3) nie nadają się do pełnienia roli belki krawędziowej (przykrawężnikowej). Nie jest możliwe zamocowanie w niej poręczy czy barieroporęczy. Z uwagi na konieczność przeniesienia uderzeń pojazdów przez ww. elementy zabezpieczające belka musi posiadać znacznie sztywniejszy przekrój poprzeczny. Wymóg ten spełnia dźwigar skrzynkowy pokazany na rys. 6.2 [87].
Elementy z drewna klejonego mogą być wzmacniane za pomocą prętów zbrojeniowych, strun i kabli sprężających [130], [167] płyt stalowych, a także prętów, taśm i mat wykonanych z kompozytów polimerowych (tj. szklanych, aramidowych i węglowych) [119], [128], [130], [156]. Z uwagi na prototypowy charakter wspomnianych rozwiązań konstrukcyjnych ich praca jest ciągle analizowana w laboratoriach oraz poddawana symulacjom komputerowym. Wybudowane prototypowe obiekty są stale monitorowane.
Działania takie podejmuje się zarówno na etapie produkcji nowych elementów klejonych, jak i ich naprawy lub modernizacji. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w rozdziale 11.4.
Osobną grupę mostów z drewna klejonego stanowią konstrukcje, w których pomost i dźwigar tworzą nierozdzielną całość. Są to konstrukcje typu „bloc-glued".
Można jeszcze wyróżnić grupę mostów nazywaną wprawdzie drewnianymi, a tak naprawdę składającą się z dźwigarów stalowych i pomostu drewnianego. Każdy wymieniony poniżej rodzaj pomostu drewnianego może być w takiej kombinacji zastosowany.
W chwili obecnej m wtykane rodzaje drewnianych pomostów dro-
gowych to:
• pomosty z bali drewnianych ułożonych p« sprzecznie, podłużnie lub pod kątem 45" w stosunku do osi podłużnej mostu. W praktyce takie pomosty stosowane są tylko w mostach o bardzo małej intensywności ruchu,
• pomosty z drewna sprężonego zbite gwoździami albo „ściągnięte" prętami sprężającymi stalowymi lub z kompozytów polimerowych. Sprężenie powoduje, że pojedyncze krawędziaki tworzące płytę pracują wspólnie (quasi monolitycznie). Oznacza to na przykład, że zmienna wilgotność wywołująca bądź to rozszerzanie bądź skurcz rozprzestrzenia się na całej szerokości pomostu. Z tego powodu można założyć, że rozkład obciążeń od kół pojazdów rozkłada się jak w płycie monolitycznej. Zakłada się, że nie ma różnicy w ugięciach pomiędzy pojedynczymi krawędziakami tworzącymi pomost.
(…)
… dla usztywnienia przęseł kładki nad ulicą Radzymińską w Warszawie [3].
Stężenia wiatrowe są wykonywane przeważnie z płaskowników lub prętów stalowych mocowanych do okuć pr/ytwierdzających poprzecznice do dźwigarów głównych.
Czasami jako stężenia wiatrowe są stosowane ciągłe belki z drewna klejonego ułożone poziomo (najczęściej pod pomostem) i sztywno przymocowane do poprzecznie. Przykłady takiej konstrukcji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)