Współczesne mosty drewniane cz 2

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Współczesne mosty drewniane cz 2 - strona 1 Współczesne mosty drewniane cz 2 - strona 2 Współczesne mosty drewniane cz 2 - strona 3

Fragment notatki:

Współczesne mosty drewniane cz 2
Typowe przekroje poprzeczne dźwigarów z drewna klejonego warstwowo po­kazano na rys. 3.32 w rozdziale 3.7.8 [3], a także w dalszych częściach rozdziału 6.
Od lat 70. XX wieku rozwija się także technologia drewna klejonego tzw. SCL. Obecnie znane są jej dwie odmiany PSI. i LVL (patrz także rozdział 6.2.1.2.5). Przykładem takiego rozwiązania jest belka o przekroju teowym, z przygotowanymi zawczasu otworami w półce górnej. Zestawiając obok siebie takie belki (tworząc pomost) stęża się je w poprzek za pomocą prętów sprężających. Powstaje wtedy konstrukcja w pełni ze sobą współpracująca [871. Wymiary takiej belki, a zwłaszcza jej długość zależą od wielkości zbiorników, w których wykonuje się impregnację oraz od dopuszczalnej długości transportowej elementu wysyłkowego.
Belki o przekroju teowym (rys. 6.2 i 6.3) nie nadają się do pełnienia roli belki krawędziowej (przykrawężnikowej). Nie jest możliwe zamocowanie w niej poręczy czy barieroporęczy. Z uwagi na konieczność przeniesienia uderzeń pojazdów przez ww. elementy zabezpieczające belka musi posiadać znacznie sztywniejszy przekrój poprzeczny. Wymóg ten spełnia dźwigar skrzynkowy pokazany na rys. 6.2 [87].
Elementy z drewna klejonego mogą być wzmacniane za pomocą prętów zbro­jeniowych, strun i kabli sprężających [130], [167] płyt stalowych, a także prętów, taśm i mat wykonanych z kompozytów polimerowych (tj. szklanych, aramidowych i węglowych) [119], [128], [130], [156]. Z uwagi na prototypowy charakter wspom­nianych rozwiązań konstrukcyjnych ich praca jest ciągle analizowana w laborato­riach oraz poddawana symulacjom komputerowym. Wybudowane prototypowe obiekty są stale monitorowane.
Działania takie podejmuje się zarówno na etapie produkcji nowych elementów klejonych, jak i ich naprawy lub modernizacji. Szczegółowe informacje na ten te­mat można znaleźć w rozdziale 11.4.
Osobną grupę mostów z drewna klejonego stanowią konstrukcje, w których pomost i dźwigar tworzą nierozdzielną całość. Są to konstrukcje typu „bloc-glued".
Można jeszcze wyróżnić grupę mostów nazywaną wprawdzie drewnianymi, a tak naprawdę składającą się z dźwigarów stalowych i pomostu drewnianego. Każdy wymieniony poniżej rodzaj pomostu drewnianego może być w takiej kombinacji zastosowany.
W chwili obecnej m wtykane rodzaje drewnianych pomostów dro-
gowych to:
• pomosty z bali drewnianych ułożonych p« sprzecznie, podłużnie lub pod kątem 45" w stosunku do osi podłużnej mostu. W praktyce takie pomosty stosowane są tylko w mostach o bardzo małej intensywności ruchu,
• pomosty z drewna sprężonego zbite gwoździami albo „ściągnięte" prętami sprężającymi stalowymi lub z kompozytów polimerowych. Sprężenie powodu­je, że pojedyncze krawędziaki tworzące płytę pracują wspólnie (quasi mono­litycznie). Oznacza to na przykład, że zmienna wilgotność wywołująca bądź to rozszerzanie bądź skurcz rozprzestrzenia się na całej szerokości pomostu. Z tego powodu można założyć, że rozkład obciążeń od kół pojazdów rozkłada się jak w płycie monolitycznej. Zakłada się, że nie ma różnicy w ugięciach pomiędzy pojedynczymi krawędziakami tworzącymi pomost.

(…)

… dla usztywnienia przęseł kładki nad ulicą Radzymińską w Warszawie [3].
Stężenia wiatrowe są wykonywane przeważnie z płaskowników lub prętów stalowych mocowanych do okuć pr/ytwierdzających poprzecznice do dźwigarów głównych.
Czasami jako stężenia wiatrowe są stosowane ciągłe belki z drewna klejonego ułożone poziomo (najczęściej pod pomostem) i sztywno przymocowane do po­przecznie. Przykłady takiej konstrukcji…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz