To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Współczesne mosty drewniane cz 1
Współczesne konstrukcje mostów drewnianych różnią się od tradycyjnych przede wszystkim rodzajem stosowanych materiałów. O ile do budowy tych ostatnich stosowano w zasadzie tylko drewno lite. choć z czasem pojawiły się także elementy stalowe, o tyle obecnie materiałem podstawowym jest drewno klejone. Coraz szersze zastosowanie zyskują także elementy wykonane z drewna sprężonego (prętami stalowymi lub też prętami z kompozytów polimerowych) [53], [124], [141], [181], [193], [201], [202], [203], a także z materiałów drewnopochodnych [32], [218].
W przeciwieństwie do rozwiązań tradycyjnych w wielu współczesnych konstrukcjach zapewnia się współpracę między dźwigarami a pomostem. Stąd pojawiły się np. mosty o dźwigarach z drewna klejonego i pomostem betonowym lub mosty o dźwigarach stalowych i pomostach z drewna sprężonego i/lub klejonego. W złączach zaczęto stosować elementy ze stali nierdzewnej.
Wiele terenów parkowych (szczególnie przy zabytkowych obiektach) jest obecnie rewitalizowanych. Także w parkach narodowych czy krajobrazowych istnieje potrzeba w obszarach obiekty z drewna klejonego wydają się być najwłaściwsze, głównie ze 'względów ekologiczno-architektonicznych [89],
Sposób przygotowania drewna klejonego do budowy mostów, pozwala na stworzenie materiału trwałego i w dużym stopniu odpornego na działanie czynników zewnętrznych. Do tej pory był to jeden z głównych czynników wykluczających szersze stosowanie drewna w mostownictwie.
W tym rozdziale przedstawiono, realizacje z ostatnich kilkunastu lat pokazując kierunki rozwoju tej dziedziny mostownictwa.
Elementy konstrukcyjne z drewna klejonego produkowane są przemysłowo od lat 40., choć sama idea drewna klejonego narodziła się na początku XX wieku (patrz rozdział 3.7). Pojawienie się w latach 80. nowych rodzajów klejów oraz roz woj nowych metod klejenia, a także wytworzenie nowych impregnatów i opracowanie technologii zabezpieczających drewno spowodowało wzrost liczby nowo wybudowanych mostów z drewna klejonego.
W Polsce do tej pory wybudowano niewiele obiektów z drewna klejonego. Najstarsze z nich to kładki dla pieszych w Brodnicy (rys. 6.11 i 6.52) wybudowane na przełomie lat 70. i 80. XX wieku [195], [196].
Konstrukcja nośna mostów z drewna klejonego, podobnie jak innych rodzajów mostów składa się z (rys. 6.1) [3], [16]:
• dźwigarów głównych,
• elementów pomostu,
• stężeń,
• elementów wyposażenia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)