To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Klasyfikacja mostów
Mostowe obiekty inżynierskie, popularnie zwane mostami, mogą pełnić różnorakie funkcje, być zlokalizowane nad różnego typu przeszkodami, mieć odmienną konstrukcję i być wykonane z wielu rodzajów materiałów. Z różnych możliwych kryteriów klasyfikacji, dla użytkownika obiektu najistotniejsze są dwa kryteria: funkcja, którą pełni obiekt (drogowy, kolejowy itp.) oraz rodzaj przeszkody nad którą przebiega (ciek wodny, inna trasa komunikacyjna czy dolina). Inne możliwe kryteria klasyfikacji są bardziej przydatne właścicielom (administratorom) obiektu czy projektantom.
Poza wymienionymi na wstępie kryteriami klasyfikacji jest jeszcze jedno bardzo istotne kryterium odpowiadające na pytanie - z jakiego materiału wykonano podstawowe elementy konstrukcyjne obiektu (głównie przęsła). Rodzaj zastosowanego materiału wpływa bowiem w sposób bardzo istotny na możliwe rozwiązania konstrukcyjne i warunki eksploatacji (utrzymania) obiektu.
Dla projektanta, poza wymienionymi, ważne są jeszcze inne kryteria klasyfikacji, np. określające techniczne możliwości realizacji obiektu (przykładowo związane z graniczną racjonalną rozpiętością, mającą związek z zastosowanym typem konstrukcji przęsła; możliwością realizacji w danych warunkach terenowych; czasem realizacji itp.) a pozwalające na optymalizację kosztów czy osiągnięcie założonego czasu eksploatacji.
Poniżej podano podział mostów, według różnych kryteriów klasyfikacji. Jako kryteria klasyfikacji wybrano te cechy obiektów, które mają istotny wpływ na kształtowanie przeprawy mostowej w przekroju poprzecznym i podłużnym, jej przydatność użytkową, trwałość, sposób obliczania sił wewnętrznych i wymiarowania.
Podział mostów ze względu na funkcje użytkowe obiektu jest następujący:
- most drogowy,
- most kolejowy,
- most tramwajowy,
- kładka dla pieszych,
- mosty kanałowe (akwedukty),
- ruch mieszany - drogowo-tramwajowy, drogowo-kolejowy itp.
To kryterium klasyfikuje mosty ze względu na funkcję, którą ma pełnić obiekt. Ma to wpływ przede wszystkim na ukształtowanie przekroju poprzecznego, rodzaj nawierzchni oraz decyduje o schematach i wartościach obciążenia użytkowego. Na sposób kształtowania przekroju poprzecznego, poza rodzajem ruchu, na który przeznaczony jest obiekt, wpływ mają także wymagania dotyczące przepustowości (liczba i szerokość pasów ruchu, liczba torów), komfortu i bezpieczeństwa ruchu. Wymienione kryteria wpływają m.in. na szerokość obiektu, co bardzo często decyduje o przyjętych rozwiązaniach konstrukcyjnych pomostu i wpływa na zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne przęsła np. na liczbę dźwigarów głównych w mostach belkowych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)