Klasyfikacja mostów - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 917
Wyświetleń: 3388
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Klasyfikacja mostów - wykład - strona 1 Klasyfikacja mostów - wykład - strona 2 Klasyfikacja mostów - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Klasyfikacja mostów
Mostowe obiekty inżynierskie, popularnie zwane mostami, mogą pełnić różnorakie funkcje, być zlokalizowane nad różnego typu przeszkodami, mieć odmienną kon­strukcję i być wykonane z wielu rodzajów materiałów. Z różnych możliwych kryte­riów klasyfikacji, dla użytkownika obiektu najistotniejsze są dwa kryteria: funkcja, którą pełni obiekt (drogowy, kolejowy itp.) oraz rodzaj przeszkody nad którą prze­biega (ciek wodny, inna trasa komunikacyjna czy dolina). Inne możliwe kryteria klasyfikacji są bardziej przydatne właścicielom (administratorom) obiektu czy pro­jektantom.
Poza wymienionymi na wstępie kryteriami klasyfikacji jest jeszcze jedno bar­dzo istotne kryterium odpowiadające na pytanie - z jakiego materiału wykonano podstawowe elementy konstrukcyjne obiektu (głównie przęsła). Rodzaj zastosowa­nego materiału wpływa bowiem w sposób bardzo istotny na możliwe rozwiązania konstrukcyjne i warunki eksploatacji (utrzymania) obiektu.
Dla projektanta, poza wymienionymi, ważne są jeszcze inne kryteria klasyfi­kacji, np. określające techniczne możliwości realizacji obiektu (przykładowo zwią­zane z graniczną racjonalną rozpiętością, mającą związek z zastosowanym typem konstrukcji przęsła; możliwością realizacji w danych warunkach terenowych; cza­sem realizacji itp.) a pozwalające na optymalizację kosztów czy osiągnięcie założo­nego czasu eksploatacji.
Poniżej podano podział mostów, według różnych kryteriów klasyfikacji. Jako kryteria klasyfikacji wybrano te cechy obiektów, które mają istotny wpływ na kształ­towanie przeprawy mostowej w przekroju poprzecznym i podłużnym, jej przydat­ność użytkową, trwałość, sposób obliczania sił wewnętrznych i wymiarowania.
Podział mostów ze względu na funkcje użytkowe obiektu jest następujący:
- most drogowy,
- most kolejowy,
- most tramwajowy,
- kładka dla pieszych,
- mosty kanałowe (akwedukty),
- ruch mieszany - drogowo-tramwajowy, drogowo-kolejowy itp.
To kryterium klasyfikuje mosty ze względu na funkcję, którą ma pełnić obiekt. Ma to wpływ przede wszystkim na ukształtowanie przekroju poprzecznego, rodzaj nawierzchni oraz decyduje o schematach i wartościach obciążenia użytkowego. Na sposób kształtowania przekroju poprzecznego, poza rodzajem ruchu, na który prze­znaczony jest obiekt, wpływ mają także wymagania dotyczące przepustowości (liczba i szerokość pasów ruchu, liczba torów), komfortu i bezpieczeństwa ruchu. Wymie­nione kryteria wpływają m.in. na szerokość obiektu, co bardzo często decyduje o przyjętych rozwiązaniach konstrukcyjnych pomostu i wpływa na zastosowane roz­wiązanie konstrukcyjne przęsła np. na liczbę dźwigarów głównych w mostach bel­kowych. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz