Formy konstrukcyjne obiektów mostowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 371
Wyświetleń: 1806
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Formy konstrukcyjne obiektów mostowych - wykład - strona 1 Formy konstrukcyjne obiektów mostowych - wykład - strona 2 Formy konstrukcyjne obiektów mostowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Formy konstrukcyjne obiektów mostowych
Kształtując obiekt mostowy trzeba uwzględnić wiele wymagań i warunków, częś­ciowo już wcześniej opisanych, np.:
- wymagania stawiane trasie komunikacyjnej,
- potrzeby zagospodarowania przestrzeni w obrębie przeszkody,
- charakter przeszkody,
- warunki hydrogeologiczne,
- wymagania ochrony środowiska i krajobrazu,
- uwarunkowania techniczno-technologiczne,
- trwałość i niezawodność,
- warunki eksploatacji i utrzymania,
- walory estetyczne,
- czynniki ekonomiczne itp.
Ze względu na znaczną liczbę oraz różne wagi wymienionych warunków wy­bór formy konstrukcyjnej należy do trudniejszych zadań w procesie projektowania. Po ukształtowaniu trasy przejścia mostowego pierwszym zadaniem projektanta sta­je się wpisanie odpowiedniego układu konstrukcyjnego dla ustalonej niwelety, światła mostu, dysponowanej wysokości konstrukcyjnej, przewidzianej do zagospodarowania przestrzeni pod mostem.
Wstępnie ukształtowany obiekt musi być dodatkowo dostosowany do warun­ków geologicznych, krajobrazowych, możliwości realizacyjnych, dysponowanych środków finansowych itp.
W procesie kształtowania konstrukcyjnego obiektu mostowego szczególna rola przypadła przęsłom, które przeprowadzają trasę komunikacyjną ponad przeszkodą. Są to z reguły konstrukcje przestrzenne złożone jak już podano z pomostu, dźwiga­rów głównych z łożyskami oraz stężeń w większym lub mniejszym stopniu współ­pracujących ze sobą.
Przestrzenną wizję obiektu przedstawia się graficznie, wykonując przede wszyst­kim przekrój podłużny i widok, przekroje poprzeczne przęseł (przęsłowe, podporo­we) oraz rzut na płaszczyznę poziomą (rys. 5.56).
Przekrój podłużny i widok informują głównie o przyjętym podziale obiektu mostowego na przęsła o systemie konstrukcyjnym rozumianym jako schemat sta­tyczny wydzielonych z przęsła dźwigarów głównych, z uwzględnieniem warunków podparcia oraz częściowo o walorach estetycznych (wpisaniu obiektu w krajobraz). Koszt wykonania pomostu oraz stężeń w niewielkim stopniu zależy od rozpiętości przęseł, natomiast koszt wykonania dźwigarów zależy przede wszystkim od rozpię­tości i systemu konstrukcyjnego. Z punktu widzenia kryterium ekonomicznego roz­piętości przęseł dla ustalonej długości należy tak dobrać, aby sumaryczny koszt bu dowy przęseł i podpór był najniższy (tys. 5.57). Rozpiętości przęseł można orienta­cyjnie przyjąć za optymalne, gdy koszt wykonania dźwigarów głównych będzie rów­ny kosztowi wykonania przyległych podpór łącznie z fundamentami (rys. 5.58). Ponieważ o podziale na przęsła i przyjęciu systemu konstrukcyjnego decydują i inne czynniki, to niekoniecznie do realizacji przyjmuje się najtańsze rozwiązanie. Przy­kładem może być chociażby „Wiadukt Europa" koło Salzburea. Z dwunastu oroiek tów o systemach konstrukcyjnych przedstawionych na rysunku 5.59 do realizacji wybrano projekt ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz