To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Formy konstrukcyjne obiektów mostowych
Kształtując obiekt mostowy trzeba uwzględnić wiele wymagań i warunków, częściowo już wcześniej opisanych, np.:
- wymagania stawiane trasie komunikacyjnej,
- potrzeby zagospodarowania przestrzeni w obrębie przeszkody,
- charakter przeszkody,
- warunki hydrogeologiczne,
- wymagania ochrony środowiska i krajobrazu,
- uwarunkowania techniczno-technologiczne,
- trwałość i niezawodność,
- warunki eksploatacji i utrzymania,
- walory estetyczne,
- czynniki ekonomiczne itp.
Ze względu na znaczną liczbę oraz różne wagi wymienionych warunków wybór formy konstrukcyjnej należy do trudniejszych zadań w procesie projektowania. Po ukształtowaniu trasy przejścia mostowego pierwszym zadaniem projektanta staje się wpisanie odpowiedniego układu konstrukcyjnego dla ustalonej niwelety, światła mostu, dysponowanej wysokości konstrukcyjnej, przewidzianej do zagospodarowania przestrzeni pod mostem.
Wstępnie ukształtowany obiekt musi być dodatkowo dostosowany do warunków geologicznych, krajobrazowych, możliwości realizacyjnych, dysponowanych środków finansowych itp.
W procesie kształtowania konstrukcyjnego obiektu mostowego szczególna rola przypadła przęsłom, które przeprowadzają trasę komunikacyjną ponad przeszkodą. Są to z reguły konstrukcje przestrzenne złożone jak już podano z pomostu, dźwigarów głównych z łożyskami oraz stężeń w większym lub mniejszym stopniu współpracujących ze sobą.
Przestrzenną wizję obiektu przedstawia się graficznie, wykonując przede wszystkim przekrój podłużny i widok, przekroje poprzeczne przęseł (przęsłowe, podporowe) oraz rzut na płaszczyznę poziomą (rys. 5.56).
Przekrój podłużny i widok informują głównie o przyjętym podziale obiektu mostowego na przęsła o systemie konstrukcyjnym rozumianym jako schemat statyczny wydzielonych z przęsła dźwigarów głównych, z uwzględnieniem warunków podparcia oraz częściowo o walorach estetycznych (wpisaniu obiektu w krajobraz). Koszt wykonania pomostu oraz stężeń w niewielkim stopniu zależy od rozpiętości przęseł, natomiast koszt wykonania dźwigarów zależy przede wszystkim od rozpiętości i systemu konstrukcyjnego. Z punktu widzenia kryterium ekonomicznego rozpiętości przęseł dla ustalonej długości należy tak dobrać, aby sumaryczny koszt bu dowy przęseł i podpór był najniższy (tys. 5.57). Rozpiętości przęseł można orientacyjnie przyjąć za optymalne, gdy koszt wykonania dźwigarów głównych będzie równy kosztowi wykonania przyległych podpór łącznie z fundamentami (rys. 5.58). Ponieważ o podziale na przęsła i przyjęciu systemu konstrukcyjnego decydują i inne czynniki, to niekoniecznie do realizacji przyjmuje się najtańsze rozwiązanie. Przykładem może być chociażby „Wiadukt Europa" koło Salzburea. Z dwunastu oroiek tów o systemach konstrukcyjnych przedstawionych na rysunku 5.59 do realizacji wybrano projekt
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)