To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przęsła w mostach kolejowych
Mosty kolejowe o mniejszej rozpiętości są stosowane głównie w systemie belkowych przęseł wolnopodpartych:
- z betonu zbrojonego do rozpiętości ok. 15 m przy smukłości w granicach 7+15,
- z betonu sprężonego do rozpiętości ok. 30 m przy smukłości w granicach 13-20,
- z belek stalowych pełnościennych do rozpiętości ok. 60 m przy smukłości w granicach 8-15.
Kolejowe mosty ramowe bywają stosowane do ok. 30 - 40 m przy smukłości ok. 30.
W celu zmniejszenia wysokości konstrukcyjnej, czy ograniczenia kosztów budowy przyczółków w obiektach mostowych, w których wymagana długość przekracza 30 + 40 m, można stosować systemy wieloprzęsłowe, rzadko dwuprzęsłowe, częściej trzy-, pięcioprzęsłowe lub długie estakady o znacznej liczbie przęseł.
Najczęściej stosowane mosty belkowe pełnościenne ciągłe bezprzegubowe mogą mieć stałą wysokość konstrukcyjną, zwiększoną wysokość nad podporami pośrednimi poprzez wprowadzenie skosów liniowych bądź krzywoliniowych oraz mogą mieć zmienną wysokość na całej długości przęseł irys. 5.72). W racjonalnie zaora jektowanych mostach rozpiętość przęseł skrajnych przyjmuje się o 50% - 30% mniejszą od rozpiętości przęseł pośrednich, albo wymusza się efekt utwierdzenia przęsła skrajnego przy długości przęsła skrajnego zbliżonego do pośredniego (rys. 5J2e).
Z'" Drogowe mosty z belek o stałej wysokości stosuje się najczęściej: '' - z betonu zbrojonego do rozpiętości ok. 25 m przy smukłości w granicach 12 - 25 (w mostach kolejowych w granicach 12 - 20),
- z betonu sprężonego do rozpiętości ok. 60 m przy smukłości 18 - 35 (w mostach
kolejowych w granicach 15 - 30),
- z belek stalowych do rozpiętości ok. 80 m przy smukłości w granicach 20 - 25
(w mostach kolejowych w granicach 15 -20).
Mosty o zmiennej wysokości belek stosuje się zwykle:
- z betonu zbrojonego do rozpiętości ok. 30 m przy smukłości w przęśle w granicach 18 - 35,
- z betonu sprężonego do rozpiętości ok. 120 m (150 m) przy smukłości w granicach 30 - 50,
- z belek stalowych do rozpiętości ok. 160 m (200 m) przy smukłości w granicach 35 - 50.
Dużą smukłość w przęsłach mostów o zmiennej wysokości belek uzyskuje się kosztem zwiększenia (1,5-2) krotnego, a czasem 3-krotnego wysokości nad podporami pośrednimi. Smukłości przęseł mostów kolejowych będą ok. 30% mniejsze od podanych dla mostów drogowych.
Podawany we wszystkich systemach konstrukcyjnych znaczny podział zmian smukłości wiąże się, jak już podano, z typem przekroju poprzecznego mostu.
Przy długości mostów w granicach 40 - 100 (150) m oprócz mostów belkowych wieloprzęsłowych pełnościennych mogą być rozpatrywane również mosty jed-noprzęsłowe o dźwigarach kratownicowych, łukowe oraz wieloprzęsłowe ramowe.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)