To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Systemy konstrukcyjne przęseł
Rozpatrując dobór racjonalnych rozpiętości przęseł zgodnie z kryterium konstrukcyjno-technologicznym trzeba jednocześnie uwzględnić przynajmniej charakter przeszkody, rodzaj materiału, charakter obciążeń, warunki hydrogeologiczne i wymagania estetyczne.
Wygodnie jest stosować kryterium podziału mostów na: belkowe, rozporowe (łukowe, ramowe) i wiszące w zależności od tego, czy obciążenie pionowe (grawitacyjne) wywołuje tylko reakcje pionowe, czy dodatkowo składowe poziome, skierowane odpowiednio w Idemnku do nasypu, czy skierowane w kieainku przeszkody.
Najmniejszymi obiektami mostowymi są przepusty o konstrukcji ramowej zamkniętej z prostokątnym lub owalnym otworem. Rozwiązania te mogą być rozszerzone na układy ramowe o pochyłych nogach lub sklepienia, a szczególnie na układy powłokowe, jeżeli rozpiętości nie przekraczają kilkunastu (wyjątkowo kilkudziesięciu) metrów (rys. 5.62). Zaletą przedstawionych systemów jest to, że stosując nadsypkę ziemną zachowuje się ciągło^ konstrukcji nawierzchni stosowanej na dojeździe do obiektu, ogranicza się wyposażenie oraz redukuje oddziaływania dynamiczne na obiekt. Korzystne są zwłaszcza rozwiązania o zmiennej szerokości dostosowanej do pochylenia skarp nasypu (bez ścianek czołowych i skrzydełek). Przy ograniczonej wysokości konstrukcyjnej, eliminującej nadsypkę ziemną, podstawowym systemem konstrukcyjnym małych mostów będzie jednoprzęsłowy (rzadko) wspornikowy system belkowy lub ramowy. Drogowe mosty o przęsłach wolno-podpartych (rys. 5.63) stosuje się najczęściej:
- z betonu zbrojonego do rozpiętości ok. 15 m przy smukłości - w granicach
10 ^ 18 w zależności od formy przekroju poprzecznego,
- z betonu sprężonego do rozpiętości ok. 40 m przy smukłości w granicach 16 ^ 25,
- z belek stalowych pełnościennych do rozpiętości ok. 60 m przy smukłości w granicach 15-20,
- z drewna klejonego do rozpiętości ok. 12 m i smukłości ok. 12,
- struktury prętowe z rur stalowych (kratownice przestrzenne) dla ruchu lekkiego o rozpiętości do ok. 40 m (rys. 5.64).
Przęsła o dźwigarach wspornikowych (rys. 5.65) pozwalająna zwiększenie rozpiętości bądź smukłości o 10 ^ 20% w stosunku do przęseł wolnopodpartych.Easto-sowanie wsporników zmniejsza koszt budowy redukując przyczółki, jednak ugięcia końców wspornika (nieciągliwość niwelety) uniemożliwiają ich stosowanie w mostach tramwajowych i kolejowych, a w mostach drogowych - zwiększają efekty dynamiczne. Aby je zmniejszyć stosuje się czasami balastowanie wspornika. Z tych powodów są stosowane dla ruchu lekkiego. Wymienionych wad nie mają mosty o dźwigarach utwierdzonych o rozpiętościach nawet do ok. 70 m i smukłościach przęseł dochodzących do ok. 40
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)