To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Drewno i stopy aluminium
Drewno
Drewno oprócz takich zalet jak dostępność, mała gęstość czy łatwość obróbki ma jednak wiele wad, szczególnie niekorzystne są:
- mała trwałość (podatność na korozję biologiczną) w zmiennych warunkach atmosferycznych,
- zmienność właściwości mechanicznych wywołana budową anizotropową.
Do budowy mostów można stosować drewno lite (naturalne) i drewno klejone
- bardziej jednorodne pod względem właściwości mechanicznych oraz bardziej odporne na wpływy atmosferyczne dzięki jednoczesnej impregnacji. Drewno lite przede wszystkim miękkie może być obrabiane mechanicznie (belki, deski) lub nieobrabia-ne (okrągłe). Drewno okrągłe nadaje się głównie na pale podpór, oczepy i kleszcze, a drewno obrabiane mechanicznie oraz klejone - głównie na dźwigary i element pomostu. Drewno stosowane do budowy mostów drewnianych oraz rusztowań do budowy mostów trwałych powinno spełniać wymagania klas K39, K33, K27 (K21) określone w Polskich Normach. Podana przy literze liczba określa wytrzymałość drewna na zginanie. Ze względu na małą trwałość drewna z reguły stosuje się impregnację zapobiegającą niszczeniu wskutek działania wilgoci, grzybów, owadów czy ognia.
Stopy aluminium
Zaletą stopów aluminium jest mala gęstość (prawie jedna trzecia gęstości stali), zbliżona do stali wytrzymałość i wydłużalność, ale mala wartość współczynnika sprężystości stanowiąca ok. jedną trzecią współczynnika sprężystości stali. Stopy aluminium charakteryzują się ponadto znaczną odpornością na korozję, łatwością obróbki mechanicznej.
Czynnikiem ograniczającym stosowanie stopów aluminium w mostownictwie jest mała sztywność oraz stosunkowo wysoki koszt wyrobów. Oprócz wyrobów walcowanych wytwarza się kształtowniki wyciskane plastycznie. Wobec braku Polskiej Normy dotyczącej konstrukcji mostowych ze stopu aluminium przy doborze materiałów można korzystać z zaleceń podanych w Eurokodzie 9.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)