To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Materiały na fundamenty i podpory
Fundamenty i podpory masywne (filary, przyczółki! mające kontakt z gruntem i wodą, obecnie wykonuje się wyłącznie zJafitoSAJ- Wyjątek stanowią przepusty, które mogą być wykonywane także z blach falistych i tworzyw sztucznych. Na podpory lekkie wykorzystywany jest beton, ale nad suchymi przeszkodami lub nad poziomem wody w najwyższym stanie może być stosowana również stal konstrukcyjna. Do budowy ^przęseł nadaje się przede wszystkim J^ęjon, w tym beton lekki i stal konstrukcyjna oraz stopy aluminium i właśnie materiały kompozytowe. Natomiast drewno bywa wykorzystywane na obiekty tymczasowe i na przęsła mostów mniej obciążonych, np. kładki dla pieszych.
Podsumowując przytoczone uwagi można sformułować podstawowe kryteria doboru materiałów konstrukcyjnych do budowy mostów.
Fundamenty betonowe (pale, studnie, ławy), znajdujące się poniżej granicy przemarzania nie muszą wykazywać szczególnych cech. Podwyższone wymagania trzeba zastosować dla prefabrykowanych fundamentów, znajdujących się w wodzie, szczególnie morskiej oraz w agresywnym chemicznie środowisku gruntowo-wodnym, jeżeli zabezpieczenia powierzchniowe będą niewystarczające. Dominującą rolę w wyborze cech betonu odgrywa w tym przypadku wymóg trwałości, a więc ograniczenia nasiąkliwości i przepuszczalności wody, zarysowań technologicznych (skurczowych, termicznych) oraz zapewnienie odporności na agresję chemiczną (na korozję).
W masywnych podporach (korpusach podpór) z reguły istnieją rezerwy bezpieczeństwa nośności, a zatem na wybór cech materiałów konstrukcyjnych ma wpływ przede wszystkim trwałość. O trwałości części konstrukcji nie mających kontaktu z wodą decydują: wilgotność, opady, nasłonecznienie, skażenie środowiska, natomiast części znajdujących się przynajmniej okresowo w wodzie (do poziomu wysokiej wody) - działanie wód powierzchniowych, cykliczne osuszanie i nawilżanie, parcie lodu uderzenia kry i płynących pni, a nawet barek czy statków. Z tych powodów zastosowany beton powinien być nienasiąkliwy, o niskiej przepuszczalności wody, mrozoodporny, odporny na wpływy mechaniczne, odporny na związki chemiczne rozpuszczane w wodzie.
W przypadku podpór lekkich (ramowych, słupowych i tarczowych) prefabrykowanych i wykonywanych na miejscu w docelowym położeniu oprócz dostosowania materiału do rodzaju środowiska trzeba w większym stopniu uwzględniać przypadające na nie obciążenia, najczęściej z pominięciem efektów dynamicznych i zmęczeniowych. W przypadku wiaduktów drogowych (i nad drogami samochodowymi) trzeba uwzględnić przyszłe skażenia środowiska środkami chemicznymi stosowanymi do zimowego utrzymania dróg, spowodowane utrzymywaniem się w powietrzu rozpylonych przez koła pojazdów cieczy z bryzgów błota.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)