Materiały na fundamenty i podpory - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 882
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materiały na fundamenty i podpory - wykład - strona 1 Materiały na fundamenty i podpory - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Materiały na fundamenty i podpory
Fundamenty i podpory masywne (filary, przyczółki! mające kontakt z gruntem i wodą, obecnie wykonuje się wyłącznie zJafitoSAJ- Wyjątek stanowią przepusty, któ­re mogą być wykonywane także z blach falistych i tworzyw sztucznych. Na podpo­ry lekkie wykorzystywany jest beton, ale nad suchymi przeszkodami lub nad pozio­mem wody w najwyższym stanie może być stosowana również stal konstrukcyjna. Do budowy ^przęseł nadaje się przede wszystkim J^ęjon, w tym beton lekki i stal konstrukcyjna oraz stopy aluminium i właśnie materiały kompozytowe. Natomiast drewno bywa wykorzystywane na obiekty tymczasowe i na przęsła mostów mniej obciążonych, np. kładki dla pieszych.
Podsumowując przytoczone uwagi można sformułować podstawowe kryteria doboru materiałów konstrukcyjnych do budowy mostów.
Fundamenty betonowe (pale, studnie, ławy), znajdujące się poniżej granicy przemarzania nie muszą wykazywać szczególnych cech. Podwyższone wymagania trzeba zastosować dla prefabrykowanych fundamentów, znajdujących się w wodzie, szczególnie morskiej oraz w agresywnym chemicznie środowisku gruntowo-wod­nym, jeżeli zabezpieczenia powierzchniowe będą niewystarczające. Dominującą rolę w wyborze cech betonu odgrywa w tym przypadku wymóg trwałości, a więc ograni­czenia nasiąkliwości i przepuszczalności wody, zarysowań technologicznych (skur­czowych, termicznych) oraz zapewnienie odporności na agresję chemiczną (na ko­rozję).
W masywnych podporach (korpusach podpór) z reguły istnieją rezerwy bez­pieczeństwa nośności, a zatem na wybór cech materiałów konstrukcyjnych ma wpływ przede wszystkim trwałość. O trwałości części konstrukcji nie mających kontaktu z wodą decydują: wilgotność, opady, nasłonecznienie, skażenie środowiska, nato­miast części znajdujących się przynajmniej okresowo w wodzie (do poziomu wyso­kiej wody) - działanie wód powierzchniowych, cykliczne osuszanie i nawilżanie, parcie lodu uderzenia kry i płynących pni, a nawet barek czy statków. Z tych powo­dów zastosowany beton powinien być nienasiąkliwy, o niskiej przepuszczalności wody, mrozoodporny, odporny na wpływy mechaniczne, odporny na związki che­miczne rozpuszczane w wodzie.
W przypadku podpór lekkich (ramowych, słupowych i tarczowych) prefabry­kowanych i wykonywanych na miejscu w docelowym położeniu oprócz dostosowa­nia materiału do rodzaju środowiska trzeba w większym stopniu uwzględniać przy­padające na nie obciążenia, najczęściej z pominięciem efektów dynamicznych i zmę­czeniowych. W przypadku wiaduktów drogowych (i nad drogami samochodowymi) trzeba uwzględnić przyszłe skażenia środowiska środkami chemicznymi stosowa­nymi do zimowego utrzymania dróg, spowodowane utrzymywaniem się w powie­trzu rozpylonych przez koła pojazdów cieczy z bryzgów błota. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz