To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Masywne filary
Masywne filary w nurcie rzek mogą być konstruowane z betonu niezbrojonego o przekroju opływowym dostosowanym do przepływu wody przy pochyleniu ścian w granicach 20:1 - 60:1. Przy znacznej wysokości, dla zmniejszenia ciężaru, przekrój może być zmieniony powyżej wielkiej wody np. na żelbetowy ramowy jedno-, dwu- lub wielokomorowy przy grubości ścian 0,20 0,30 m (rys. 5.105). Czasami ze względów technologicznych (w celu przesuwu deskowań w czasie budowy) stosuje się obniżenie głowicy korpusu w części środkowej. Obniżenie korpusu (wykształcenie wnęk) umożliwia zamontowanie podnośników do podniesienia przęseł przy wymianie łożysk. Masywne filary betonowe są też najczęściej stosowane na podpory pośrednie przęseł łukowych.
Popularne są też rozwiązania z pali (słupów) wielkośrednicowych betonowanych na miejscu (rys. 5.106). Tego typu rozwiązania są jednak dopuszczalne przy niewielkim parciu lodu (dla zwiększenia trwałości można do poziomu spływu kry wprowadzić połączenia słupów tarczownicą).
W przypadku filarów rzecznych nie wykształca się obecnie izbic, stosując wysokiej klasy beton szczelny i mrozoodporny.
Podpory z pali wielkośrednicowych oraz lżejsze tarczowe (żelbetowe) są stosowane przede wszystkim na terenach zalewowych.
Podpory wiaduktów i estakad o przeciętnych wysokościach 5 + 7 m mają bogatą formę konstrukcyjną (rys. 5.107), wpływa na to kryterium estetyczne, bowiem takie podpory są najczęściej oglądane z bliska. Ważne jest zachowanie odpowied nich proporcji (wymiarów), czytelność przekazywania sił z przęseł na fundament, podkreślenie funkcji obiektu jako elementu drogi itp. Należy unikać dużej liczby słupów na szerokości podpory, eksponowania łożysk, czy stosowania belek oczepo-wych. W rozwiązaniach podpór tarczowych stosuje się stałą szerokość przekroju, zbieżność w kierunku fundamentu czy zbieżność w kierunku przęsła (korzystną ze statycznego punktu widzenia). Wiadukty o przęsłach montowanych ze stosowanych powszechnie prefabrykatów mają podpory ramowe lub słupowe z belką oczepową, która zakłóca linię komunikacyjną i jest zbędnym architektonicznie elementem po między przęsłem a fundamentem. Na rysunku 5.108 podano przykłady zmniejszenia ekspresji oczepu łącznie z całkowitą jego eliminacją w elewacji.
W wiaduktach i estakadach mogą być też stosowane podpory stalowe. Są to najczęściej podpory słupowe lub ramowe (rys. 5.109). Podpoiy słupowe w mostach belkowych wieloprzęsłowych bezprzegubowych mogą być:
- przegubowo łączone z fundamentem i dźwigarem (podpora wahaczowa),
- utwierdzane w fundamencie i przegubowo łączone z ustrojem niosącym.
Podpory ramowe - zwykle z betonu zbrojonego - najczęściej są łączone przegubowo z fundamentem i ustrojem niosącym.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)