To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Modele podmiotowości:
praktyki dyrektywne
teorie i praktyki niedyrektywne
praktyki o charakterze krytycznym i emancypacyjnym
nurt odbierający prawomocność wychowania człowieka przez człowieka
Modele podmiotowości można definiować wg różnych dyscyplin (socjologii, psychologii, antropologii).
3 podstawowe sposoby definiowania dziecka i dzieciństwa:
dziecko definiowane przez kategorię braku -praktyki dyrektywne
za pośrednictwem kategorii jakości (niedyrektywne)dzieciństwo def. w relacji do struktury społ.
ad. 1 - pochodzi od Arystotelesa, w tym ujęciu dziecko jest zawsze pozycjonowane w stosunku do dorosłego, dziecko okazuje się mniejsze, słabsze, itp. W kategoriach niedostatków w stosunku do dorosłego. Wyróżnić można 2 podejścia:
swoisty barbarzyńca (istota podkulturowa, taka, która wymaga wprowadzenia do kultury, wychowawca swoistym cywilizatorem. Relacje europejskie (barbarzyńca)- narzędzie intelektualne do opisu relacji dziecko-dorosły.
dziecko jako swoista potencjalność- dzieciństwo jako stan przedkulturowy. Jak wrasta w kulturę, edukację, zwykłe doświadczenia. Koncepcja: rodzimy się z potencjalną racjonalnością wówczas wychowawca polega na wydobywaniu tego co zalążkowe w nas (podmiotowości).
ad. 2 - 2 modele:
dziecko jako podmiot (nie brak czy niedostatek ale gotowa podmiotowość). Wychowanie polega na wspieraniu podmiotowości, pełny rozwój.
dziecko jako ofiara przemocy- bada dzieciństwo, kim naprawdę jest dziecko. Dziecko dorastając w ramach struktur społ. doświadcza przemocy. Wychowanie polega na uleczaniu przemocy, której w toku nauczania doznajemy.
ad. 3- 2 modele:
dziecko i dzieciństwo w kategoriach manipulacji. Co społecznie jest w nas konstruowane , jakie mechanizmy i procesy.
dziecko jako jednostka zdolna do projektów emancypacji. Może się wyzwolić.
ad. 3
Pierwsze badania antropologiczne, na gruncie których antropocentryzm… mieliśmy doświadczenie z innymi kulturami. Zaplecze teoretyczne. Ewolucjonizm: pozostałe kultury(barbarzyńcy) nasza kultura
to zaplecze ideologiczne pozwala wyjaśniać nam , że dziecko znajduje się na własnym etapie rozwoju . Przez proste odniesienie do dorosłego.
Wyłania nam się cel rozwoju , podążanie coraz ku wyższym stanom. Koncepcja dzikiego zw. jest z historią odkryć geograficznych:
barbarzyńca jako zwierzę pociągowe- dziki, odhumanizować go, sprowadzić go do zwierzęcia poc.
szlachetny dzikus- Rousseau uważał, że miasta mają demoralizujący wpływ. Wychowanie poza wpływem grupy społ. Człowiek z natury dobry, ale charakter się wypacza i krzywi., np. Kali z pustyni i puszczy.
(…)
…. Nie odnosi się do żadnego centrum. Zanim się pojawił wyraźnie odwołuje się do etnocentrycznych kategorii- kultur. Europejska jest w centrum i stanowi wzorzec dla innych krajów. Badacze kultur pokazują, że każda kultura przechodzi rozwój etnocentryzmu.
Nasza kultura znajduje się w centrum np. Chiny- państwo środka, my-trzeci świat. W pępku świata znajduje się centrum- ci co nie są barbarzyńcami. Egipcjanie…
…, dokonywać słusznych moralnie wyborów.
Pkt wyjścia jest myśl (wiedza abstrakcyjna)- >uczucie (wartościowanie myśli)-> zasada (uogólnienie waloryzacji) ->działanie.
Wiedza implikuje narzędzia do przemyślenia, tworzenie swoich metod.
Kształcenie polega tylko na wyposażeniu wychowanka w umiejętność dokonywania wyboru. Lista kategorii:
idea doskonałości
idea słuszności
idea życzliwości
idea wolności wew.
ad.1 określa obszar naszych indywidualnych dążeń, wyznacza nasze działanie. Cele mogą mieć charakter realistyczny lub nie, ale te plany i marzenia wyznaczają naszą strategię działania. Do tego potrzebny jest rozwój woli. Wola kształtuje się w ogniu przeszkód. Wola rozwija się wówczas gdy mamy możliwość wyboru złych i dobrych wyborów. Hartowanie naszej woli. W idei dosk. chodzi o ….wartościami moralnymi.
ad.2…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)