Modele motywacji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 539
Wyświetleń: 5110
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Modele motywacji - strona 1 Modele motywacji - strona 2 Modele motywacji - strona 3

Fragment notatki:

Modele motywacji:
a.         model tradycyjny - związany z Taylorem i szkołą naukowej organizacji postrzega również jako model człowieka ekonomicznego, podstawowym czynnikiem pobudzającym jednostkę do działania są środki finansowe.
b.         model stosunków współdzielenia - postrzegany jako model człowieka uspołecznionego w którym obok potrzeb materialnych jednostki dostrzega się potrzeby uznania społecznego i przynależności.
c.         model zasobów ludzkich - związany z pracami Moslova i McGregora. W modelu tym obok całego szeregu potrzeb są również potrzeby samorealizacji.
Trzy teorie motywacji:
a.         teorie treści - zajmuje się tym co się motywuje, jakie potrzeby ludzie próbują zaspokoić, co zmusza ludzi do działania.
b.         teorie procesu - koncentruje się na tym jak się motywuje, określają w jaki sposób i przez jakie cele poszczególne osoby są motywowane. Podstawą tej teorii jest pojęcie oczekiwań tzn. czego dana osoba oczekuje w wyniku jej zachowań.
c.         teorie wzmocnienia - kładą nacisk na sposoby uczenia się zachowań. Zajmują się tym w jaki sposób skutki poprzedniego działania wpływają na zachowania w przyszłości.
Trzy teorie z teorii treści:
1 - Teoria potrzeb Maslova
Założeniem tej teorii jest, iż system potrzeb jest zhierarchizowany a zaspokojenie niższych potrzeb warunkuje zaspokojenie potrzeb wyższych. Jest to tzw. zasada hierarchii względnej. Maslov zdefiniował 5 podstawowych poziomów piramidy potrzeb i tak najwyżej są: potrzeby fizjologiczne, potrzeby bezpieczeństwa, potrzeby społeczne, potrzeby statusu (akceptacji), potrzeby samorealizacji. Poza tym Maslov wyróżnił jeszcze 2 typy potrzeb, które nie występują u wszystkich ludzi: potrzeby wiedzy i potrzeby estetyczne (kulturowe).
2 - Teoria X i Y McGregora
Obserwował on sposób kierowania ludźmi przez kierowników i doszedł do wniosku, że brali oni za podstawę cechy ludzi.
Teoria X - ludzie niechętnie pracują, jeśli tylko mogą unikają pracy; Teoria Y - praca jest konieczna do rozwoju psychicznego człowieka ludzie pragną interesować się swoją pracą a w odpowiednich warunkach sprawia im ona przyjemność.
3 - Teoria dwuczynnikowa Herzberga
Ludzie poddani testom widzieli jedne czynniki z życia zawodowego za wysoce zadowalające a inne za wysoce niezadowalające. Herzberg wyróżnił dwie grupy czynników:
a.         Czynniki higieniczne:
-          polityka i administracja firmy (dostępność jasno sformułowanej polityki, stopień zbiurokratyzowania)
-          nadzór (dostęp do szefa, jego umiejętności i osobowość)
-          stosunki międzyludzkie (stosunki z przełożonymi, podwładnymi, jakość życia towarzyskiego w pracy)

(…)

…, której celem jest doprowadzenie do wytworzenia się partnerskich stosunków między kierownictwem. firmy a pracownikami. Ze względu na duży nacisk w kulturze japońskiej na osiąganie konsensusu w wielu firmach do dzisiaj funkcjonuje system podejmowania decyzji oparty na partycypacji i zaangażowaniu wszystkich pracowników w realizacji strategii organizacji, a jednym z systemów podejmowania decyzji jest system…
… perswazji
Zasady wynagradzania:
a.         zasada proporcjonalności przyrostu - nie każdy przyrost wynagrodzeń pobudza motywację, zbyt mały może osłabić motyw.
b.         zasada wielkości oczekiwanej - przyrost wynagrodzenia powinien odpowiadać wielkości oczekiwanej albo ją przewyższać
c.         zasada ograniczonej dostępności - przyrosty wynagrodzeń obejmują wszystkich pracowników…
… sformułowanej polityki, stopień zbiurokratyzowania)
-          nadzór (dostęp do szefa, jego umiejętności i osobowość)
-          stosunki międzyludzkie (stosunki z przełożonymi, podwładnymi, jakość życia towarzyskiego w pracy)
-          wynagrodzenie (całość wynagrodzenia w tym płaca z wszystkimi dodatkami)
-          pozycja (ranga w porównaniu z innymi osobami, której symbolem jest: tytuł służbowy, parking
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz