To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mniejszości etniczne. Trudno określić możliwości edukacyjne osób z mniejszości etnicznych z taką dokładnością, jak w przypadku badań nad różnicami z podowu płci, czy klasy społecznej, z powodu małej ilości badań. Poprzez 'etniczny' należy rozumieć zbiór osób mających tę samą kulturę, a cechy fizyczne mogą być jedynie słabymi wskaźnikami wspólnot, czy różnic etnicznych. Warto również zauważyć problem wyłonienia trudności w edukacji osób z mniejszości etnicznych - bowiem obowiązują te także różnice płci i klasy społecznej w obrębie tej mniejszości. Często jednak dzieci z mniejszości mogą jedynie starać się o awans do pełnoprawnych członków klasy niższej. Często mniejszości określa się mianem nowobiednych . W analizie ich biografii edukacyjnych można dostrzec pewne powtarzające się wzory:
Szanse na uczęszczanie do szkół prywatnych są bardzo niewielkie.
Szanse na znalezienie się w szkole specjalnej są znacznie większe, niż szanse osób spoza mniejszości.
Osiągnięcia poszczególnych grup etnicznych różnią się (najlepiej radzą sobie imigranci z Indii i Pakistanu, najgorzej z Turcji).
W 'słabych' klasach jest większy odsetek dzieci z mniejszości etnicznych, niż w klasach o wysokim poziomie nauczania.
Uczniowie nie wybierają szkół, w których jest duża koncentracja mniejszości enticznych.
Nastolatki z drugiego pokolenia mniejszości, mogą osiągnąć lepsze wyniki w nauce, niż ich rodzice.
Wnioski z przeprowadzonych badań:
Wg terminologii biologiczne pojęcie rasa nie jest sensowne.
94% wszystkich różnic genetycznych występuje w obrębie tej samej rasy , a nie 'między rasami".
Testy na inteligencje pokazują jedynie wiedzę szkolną, a nie biologiczny potencjał jednostki.
Nie można dzielić rezultatów dzieci na uwarunkowane genetycznie, ani środowiskowo.
Determinantów rozwoju różnic społecznych należy szukać w czynnikach socjologicznych, ekonomicznych i historycznych, a nie w biologii.
Wkład teorii interakcjonistycznych. Warstwy znaczeniowe a rasizm. Rasizm wychodzi z założenia, że jedna grupa etniczna ma wyższość nad inną z powodu dziedziczenia pewnych cech gegetycznych. Są jednak różne przejawy rasizmu, a przejawiać się może w każdeg grupie etnicznej - może być rasizm 'czarny', 'biały' itd. Analizę przejawów rasizmu w rónych warstwach społecznych można prowadzić poprzez stwierdzenie trzech warstw znaczeniowych: ogólnokulturowej, instytucjonalnej (jak w przypadku edukacji, szkół, itd.) i personalnej. W ogólnokulturowej wszyscy możemy być rasistami, z powodu idei jakie zostały nam przekazane. Rasizm indywidualny przybiera formy ataku fizycznego czy słownego przeciwko osobom z mniejszości.
(…)
… od reszty grupy społecznej. Trudności te mogą występować w:
Nauce języka (przymusie nauki języka danego kraju, szybkie kursy nauki, które tworzą błędy językowe, łatwo rozpoznawalne, będące czynnikiem etykietyzacji).
Tożasmości kulturowej (zaakceptowanie swojego wizerunku jako gorszego od innych, niemożność nauczania w szkole kultury przedimigracyjnej)
Uprzedzenia występujące w procesie selekcji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)