metody zarządzania - Reengineering

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1337
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
metody zarządzania - Reengineering  - strona 1 metody zarządzania - Reengineering  - strona 2 metody zarządzania - Reengineering  - strona 3

Fragment notatki:

  Reengineering (czyt. reinżyniering ) jest koncepcją opracowaną przez dwóch amerykańskich autorów Hammera i Champy'ego. Oznacza on fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej (przełomowej) poprawy (...) osiąganych wyników. Ta definicja wydaje się być bardzo niezrozumiała, dlatego też należy ją wytłumaczyć. Po pierwsze fundamentalne przemyślenie nie oznacza dogłębnej diagnozy, lecz postawienia sobie najbardziej podstawowych pytań, przede wszystkim - „w jakim celu robimy to co robimy i dlaczego w taki a nie inny sposób?”. Cokolwiek dzieje się w organizacji, winno być odniesione do jej najbardziej podstawowych celów. W gospodarce rynkowej takimi wyznacznikami są przede wszystkim przetrwanie i rozwój, te z kolei zakładają troskę o dochodowość, potencjał i przede wszystkim oczekiwania klientów. Druga sprawa to radykalne przeprojektowanie procesów w firmie - przeprojektowaniu podlega cała organizacja od podstaw (zmiany kompleksowe a nie kosmetyczne) a przedmiotem zmian są procesy. Proces biznesowy staje się podstawową wielkością w organizacji. Zastępuje on dotychczasową hierarchię. Procesy podzielone są na megaprocesy, procesy główne i subprocesy. Każdy proces posiada własnego właściciela (kierownika). Praca odbywa się w zespołach procesowych.
   Rys. 1.14. Reengineering - od podzielonych funkcji do zintegrowanej organizacji
Źródło: M. Stadelmann za: Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 1999, s.19
 Ostatnia cecha charakterystyczna to dramatyczna poprawa. Oznacza ona, iż koncepcja ta zakłada ogromne zmiany ilościowe, nie zaś drobną poprawę. Jak się okazało, większość przedsiębiorstw, w których reengineering został zastosowany nie osiągnęło takich efektów, jeśli w ogóle zmiany były korzystne.
Koncepcja ta jest chyba najbardziej kontrowersyjne ze wszystkich nowych pomysłów na zorganizowanie firmy.
Benchmarking ( badania porównawcze lub analiza porównawcza ) - praktyka stosowana w zarządzaniu, polegająca na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy służy jako podstawa doskonalenia. Jest to praktyczna realizacją przysłowia: "trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej uczyć się na cudzych błędach, niż na swoich".
Benchmarking nie jest zwykłym naśladownictwem, nie polega na podpatrzeniu sposobu pracy innych, aby tak samo postępować u siebie. To wykrywanie czynników, które sprawiają, że analizowany proces jest wykonywany efektywnie a następnie wskazanie podobnych możliwości we własnym przedsiębiorstwie. To uczenie się i twórcze adaptowanie najlepszych praktyk (

(…)

… celów oraz strategii działania
Bez umiejętności strategicznego myślenia nie ma co marzyć o rozwoju ponadprzeciętnych kompetencji z zakresu zarządzania sobą oraz skuteczności interpersonalnej. Jego synonimem jest tzw. inteligencja praktyczna (zwana także społeczną lub wręcz makiaweliczną).
Kluczowe obszary myślenia strategicznego to rozszyfrowywanie intencji innych ludzi, antycypacja rozwoju sytuacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz