To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
METODY WYCHOWANIA
Systematyczne stosowne sposoby działania wychowawczego lub powtarzalne czynności zmierzające do realizacji celów wychowania
Sposób pedagogicznego odziaływania na jednostkę lub grupę dla osiągnięcia celu zamierzonego przez wychowawcę
KLASYFIKACJA:
Metody indywidulane i grupowe:
-Oddziaływania bezpośredniego i pośredniego
-Wpływu osobistego, sytuacyjnego i społecznego oraz metody kierowania samowychowaniem
Metody strukturalne i sytuacyjne
Metody wychowania - warunki skuteczności? •Umiejętności wychowawcy •Odpowiedni dobór metody - dostosowany do sytuacji oraz do wychowanka i wpływów środowiskowych Metody oddziaływań indywidualnych 1.Metoda modelowania 2.Metoda zadaniowa 3.Metoda perswazyjna 4.Metoda nagradzania 5.Metoda karania Metoda modelowania (Albert Bandura!) działanie własnym przykładem -Często proces podświadomy, bezwiedne powtarzanie zachowań osób bliskich -Modelowanie może dotyczyć postaw prospołecznych, postawy otwartości i zaufania itp. Metoda modelowania - uwarunkowania Lepiej działa, gdy… -Wzorzec jest postrzegany, jako kompetentny i ceniony przez otoczenie -Im większa jest jego władza i możliwość udzielenia wsparcia wychowankowi -Im większe podobieństwo do wychowanka -Im więcej entuzjazmu do przekazywanych zachowań Metoda zadaniowa Powierzanie wychowankom konkretnych zadań, których wykonanie prowadzi do pozytywnych zmian w zachowaniu, budowania określonych postaw i nastawień, wzbogacania wiedzy i doświadczenia Zadania? -w rodzinie (obowiązki domowe, znaczenie wielodzietności i wielopokoleniowości rodziny) -w szkole -wolontariat Metoda zadaniowa - warunki skuteczności •Zadania nie z przymusu, zainteresowanie i zaangażowanie wychowanka •Znajomość celu •Wielostronność zadań/doświadczeń •Praca na rzecz dobra wspólnego, stopniowalna •Zachęta w formie pochwał i pokazywania korzyści osób „obdarowanych” •Zadowolenie wychowanka z powodu realizacji zadania Metoda perswazyjna Uświadamianie wychowankowi jego obowiązków i powinności względem innych ludzi, wyjaśnianie wartości i norm, uzasadnianie określonych zachowań - Najlepiej działa w połączeniu z rozmową, nakierowaną na wychowanka Metoda nagradzania Promowanie zachowań pożądanych poprzez stosowanie pochwał i nagród
(…)
… Metoda karania świadome stosowanie przez wychowawcę kar w celu zapobiegania zachowaniem niepożądanym, pozwala na odczucie przez dzieci przykrych konsekwencji ich zachowań Kary: czynniki awersyjnych (np. nagany, kary cielesne) bądź odebranie praw/przywilejów itp. NIEBEZPIECZEŃSTWA: mała skuteczność, ryzyko frustracji, nerwic itp., wyzwalanie agresji, chwilowa skuteczność, odroczone stymulowanie zachowań…
… kierowania samowychowaniem
Metody strukturalne i sytuacyjne
Metody wychowania - warunki skuteczności? •Umiejętności wychowawcy •Odpowiedni dobór metody - dostosowany do sytuacji oraz do wychowanka i wpływów środowiskowych Metody oddziaływań indywidualnych 1.Metoda modelowania 2.Metoda zadaniowa 3.Metoda perswazyjna 4.Metoda nagradzania 5.Metoda karania Metoda modelowania (Albert Bandura!) działanie własnym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)