Formy, środki i metody wychowania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2044
Wyświetleń: 5901
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Formy, środki i metody wychowania - strona 1 Formy, środki i metody wychowania - strona 2

Fragment notatki:

Formy, środki i metody wychowania
Formy wychowania - Przyjmuje się dwa kryteria ich wyodrębniania. Kryterium pierwsze stanowi przedmiot aktywności, dziedzina życia społecznego, w której uczestniczy wychowanek. Kryterium drugim są natomiast relacje, w jakie wchodzi wychowanek z innymi osobami. Ważny jest tutaj zarówno emocjonalny znak tych relacji: pozytywny, obojętny, negatywny, jak też treść społeczna- typ więzi społecznej występujący między uczestnikami sytuacji wychowawczej.
To proces wychowania, który zachodzi w sytuacjach społecznych. Te sytuacje mogą być przypadkowe lub celowo zorganizowane. Organizacja działań po to, aby wychowankowie przejawiali aktywność, która prowadziłaby do ukształtowania jakichś dyspozycji określana jest jako forma. Klasyfikacja form: 1. ze względu na przedmiot aktywności, czyli dziedziny życia społecznego wyróżniamy formy: · przez działalność wytwórczą (pracę) np. podczas lekcji praca - technika · przez zabawę · przez sztukę · przez naukę 2. ze względu na relacje, jakie zachodzą między wychowankiem a innymi osobami · indywidualną - współdziałanie · zbiorową - rywalizacja · zespołową - zwalczanie ŚRODKI WYCHOWANIA: Środki wychowania - są treścią metod. W przypadku perswazji środkiem będzie słowo, w karaniu i nagradzaniu odpowiednio kara i nagroda itp
Metody wychowania - celowy sposób postępowania opiekuna, wychowawcy z wychowankiem, który znajduje się pod jego opieką. Metody wychowania - sprawdzony układ zabiegów polegających na inspirowaniu i inicjowaniu działań pomiędzy podmiotami wychowania oparty o społecznie akceptowane normy etyczno - moralne. Klasyfikacja metod: (wyróżniamy 4 grupy metod) I. metody wpływu osobistego (wykorzystują one autorytet wychowawcy): - wysuwanie sugestii - wywoływanie odpowiednich relacji i zachowań wychowanka przez sugerowanie wychowawcy, czego od wychowanka oczekuje - może mieć charakter zachęcania, przestrzegania lub oceniania - WARUNEK wychowawca musi mieć duży autorytet - technika perswazji - podsuwanie wychowankom określonych rozwiązań przez posłużenie się odpowiednimi argumentami. W technice perswazji podstawową sprawą jest przełamanie dotychczasowego stereotypu przekonaniowego wychowanka lub wywołanie „pozytywnej dezintegracji” w dziedzinie jakiś przekonań. Skuteczność perswazji zależy od zaufania do wychowawcy, od argumentów perswazyjnych. - działanie przykładem osobistym - ta metoda musi dostarczać dziecku wzorów zachowań przydatnych dla realizacji jego motywów, a nie motywów wychowawcy - wyrażanie aprobaty i dezaprobaty - aprobata lub dezaprobata powinna być powinna być wyrażona w zasadzie bezpośrednio po przejawieniu przez dziecko danego zachowania z umiarem i zachowaniem szacunku dla jego godności
- wdrażanie do samowychowania
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz