Metody badawcze w psychologii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 490
Wyświetleń: 2009
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metody badawcze w psychologii - strona 1 Metody badawcze w psychologii - strona 2 Metody badawcze w psychologii - strona 3

Fragment notatki:


WYKŁAD II. METODY BADAWCZE W PSYCHOLOGII Studium przypadku Model korelacyjny Model eksperymentalny Przebieg Badacz stosuje różne metody w celu zebrania pogłębione informacji na temat jakiejś osoby.
Badacz mierzy zmienne i posługuje się statystyką w celu stwierdzenia związków między nimi
Badacz manipuluje zmiennymi niezależnymi i obserwuje ich wpływ na zmienne zależne Zalety Dobre źródło hipotez. Zapewnia pogłębioną wiedzę o jednostce.
Wskazuje, czy zmienne są powiązane, umożliwia ogólne prognozy.
Pozwala kontrolować sytuację. Umożliwia określenie przyczyn i skutków. Wady Jednostka może nie być reprezentatywna lub typowa.
Nie pozwala na rozpoznanie przyczyn i skutków
Nie zawsze można uogólniać wyniki do warunków realnego życia. Cel Zrozumienie rozwoju zachowań agresywnych u konkretnej jednostki, sformułowanie hipotez co do pochodzenia agresji.
Badanie zależności między agresywnością i oglądaniem telewizji
Stwierdzenie, czy wysoka temperatura pobudza agresywne zachowania Przykład Historia życia wielokrotnego mordercy
Obliczenie
współczynników korelacji między wynikami kwestionariusza agresji i wywiadu dotyczącego liczby godzin spędzanych przed telewizorem.
Badanie wymierzania kar w pomieszczeniach o różnej temperaturze.
Metoda
Przykład
Zalety
Wady
Rozmowa
psychologiczna. Badacz przeprowadza rozmowę z samą osobą badaną lub z kimś innym na jej temat.
Określenie rozwoju zachowań agresywnych konkretnej jednostki w dzieciństwie i w życiu dorosłym i Przeprowadzenie rozmowy dotyczącej częstości wybranych zachowań agresywnych w różnych okresach życia.
Bezpośredni kontakt z osobą badaną umożliwia stosowanie dodatkowych pytań i wyjaśnień. Pozwala na indywidualizację badania i równoległe stosowanie obserwacji.
Na wyniki mogą wpływać zniekształcenia pamięci i chęć przedstawienia siebie w lepszym świetle. Dostarcza danych jakościowych. Trudno powtórzyć badanie.
Obserwacja w warunkach naturalnych. Badacz obserwuje przebieg zachowania w tych warunkach, w których zwykle ma ono miejsce.
Opis charakteru zachowań agresywnych we wczesnych dzieciństwie
Obserwacja, klasyfikacja i opis bójek w czasie zabaw w przedszkolu
Pozwala opisać zachowanie w jego naturalnym przebiegu. Badany nie ma świadomości, że jest obiektem badań. Użyteczna w pierwszych etapach programu badawczego.
Umożliwia jedynie ograniczoną kontrolę nad badanym zjawiskiem oraz ograniczone możliwości jego rejestracji. Dostarcza głównie danych jakościowych. Trudno powtórzyć badanie.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz