To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD II. METODY BADAWCZE W PSYCHOLOGII Studium przypadku Model korelacyjny Model eksperymentalny Przebieg Badacz stosuje różne metody w celu zebrania pogłębione informacji na temat jakiejś osoby.
Badacz mierzy zmienne i posługuje się statystyką w celu stwierdzenia związków między nimi
Badacz manipuluje zmiennymi niezależnymi i obserwuje ich wpływ na zmienne zależne Zalety Dobre źródło hipotez. Zapewnia pogłębioną wiedzę o jednostce.
Wskazuje, czy zmienne są powiązane, umożliwia ogólne prognozy.
Pozwala kontrolować sytuację. Umożliwia określenie przyczyn i skutków. Wady Jednostka może nie być reprezentatywna lub typowa.
Nie pozwala na rozpoznanie przyczyn i skutków
Nie zawsze można uogólniać wyniki do warunków realnego życia. Cel Zrozumienie rozwoju zachowań agresywnych u konkretnej jednostki, sformułowanie hipotez co do pochodzenia agresji.
Badanie zależności między agresywnością i oglądaniem telewizji
Stwierdzenie, czy wysoka temperatura pobudza agresywne zachowania Przykład Historia życia wielokrotnego mordercy
Obliczenie
współczynników korelacji między wynikami kwestionariusza agresji i wywiadu dotyczącego liczby godzin spędzanych przed telewizorem.
Badanie wymierzania kar w pomieszczeniach o różnej temperaturze.
Metoda
Przykład
Zalety
Wady
Rozmowa
psychologiczna. Badacz przeprowadza rozmowę z samą osobą badaną lub z kimś innym na jej temat.
Określenie rozwoju zachowań agresywnych konkretnej jednostki w dzieciństwie i w życiu dorosłym i Przeprowadzenie rozmowy dotyczącej częstości wybranych zachowań agresywnych w różnych okresach życia.
Bezpośredni kontakt z osobą badaną umożliwia stosowanie dodatkowych pytań i wyjaśnień. Pozwala na indywidualizację badania i równoległe stosowanie obserwacji.
Na wyniki mogą wpływać zniekształcenia pamięci i chęć przedstawienia siebie w lepszym świetle. Dostarcza danych jakościowych. Trudno powtórzyć badanie.
Obserwacja w warunkach naturalnych. Badacz obserwuje przebieg zachowania w tych warunkach, w których zwykle ma ono miejsce.
Opis charakteru zachowań agresywnych we wczesnych dzieciństwie
Obserwacja, klasyfikacja i opis bójek w czasie zabaw w przedszkolu
Pozwala opisać zachowanie w jego naturalnym przebiegu. Badany nie ma świadomości, że jest obiektem badań. Użyteczna w pierwszych etapach programu badawczego.
Umożliwia jedynie ograniczoną kontrolę nad badanym zjawiskiem oraz ograniczone możliwości jego rejestracji. Dostarcza głównie danych jakościowych. Trudno powtórzyć badanie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)