To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ankieta metoda zbierania danych ilościowych
Ankieta jest metodą zbierania danych ilościowych polegającą na zorganizowanym zadawaniu pytań osobom badanym, zamieszczonych w kwestionariuszu. Pytania i odpowiedzi to pozycja kwestionariusza - etapy przeprowadzania ankiety to: przygotowanie kwestionariusza, przeprowadzenie pomiaru właściwego
- układanie pozycji kwestionariusza jest operacjonalizacją zmiennych, wskaźnikiem pomiaru zmiennej będzie odpowiedź którą badany wybierze spośród przedstawionych mu wariantów, pozycje kwestionariusza mogą być zamknięte lub otwarte
- odradza się budowanie pozycji otwartych ponieważ ankieta to zbieranie danych ilościowych
Rodzaje pytań:
- Pytanie z wyborem
- Pytanie wprowadzające do pytania właściwego
- Pytania ze skalą szacunkową 3 stopniową , 3 odp.
- Pytania z ukrytą opcją ( ile masz lat)
- Pytanie z rangami (badany musi przypisać rangi ważności każdej odp.)
- Pytania ze skalą szacunkową LIKERTA (skala 5 stopniowa do szacowania natężenia) zdecydowanie raczej nie itp.
- Pytania ze skalą szacunkową likerta szacowanie częstotliwości (zawsze, często, czasem)
- Pytania ze skalą szacunkową 4 stopniową
- ankieta to zbieranie danych ilościowych więc część pracy nad konstrukcją kwestionariusza jest takie jak w arkuszu obserwacji, poszczególnym wariantom odp. przypisuje się liczby ze zbioru liczb naturalnych, co jest jednocześnie ustaleniem porządkowego poziomu pomiaru zmiennych
- jeżeli kwestionariusz składa się z wielu pozycji należy je uporządkować tematycznie i zadbać - estymator to wielkość obliczana z próbki osób badanych, jest to wskaźnik inferencyjny
- wyniki pomiaru są wyrażane na skali porządkowej gdy są sumą baterii wskaźników
- skala szacunkowa jest skalą porządkową, kontinuum wartości które wybiera osoba badana odpowiadając na poszczególne zadania. Każde pytanie ma jedną skalę, tak więc składa się z wielu skal szacunkowych - skala normalizacyjna jest interwałową bo składa się z jednostek o równych długościach
- test jest obiektywny i wystandaryzowany sprawdzian, którego wynik jest wyrażany w postaci danych ilościowych na poziomie interwałowym
- metoda testowania umożliwia zbieranie danych opisujących osoby badane oraz aspekty ich działania na wymiarach reprezentujących zmienne nieobserwowalne szacowane za pomocą testu - metody testowania : papier ołówek (testy psychologiczne, testy szkolne ), testowanie sytuacyjne - testy psychologiczne dzielą się na : testy neuropsychologiczne, testy inteligencji i procesów poznawczych , testy osobowości - testy szkolne dzielą się na : testy do pomiaru zmiennych psychologicznych, pedagogicznych, socjologicznych w teorii i praktyce edukacyjnej, testy osiągnięć szkolnych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)