METODY BADAWCZE Rodzaje metod, m.in. • ankiety, • wywiady, • panele, • obserwacje, • eksperymenty, • badania symulacyjne, • pomiary fizjologiczne, • metody projekcyjne. ANKIETA Metoda pomiaru pośredniego charakteryzująca się tym, iż kwestionariusz ankietowy trafia bezpośrednio do rąk respondenta, który odpowiada pisemnie lub elektronicznie na pytania kwestionariusza. Stosowana najczęściej w celu możliwie szyb- kiego przebadania bardzo licznych zbiorowości. Klasyfikacja ankiet: 1. Zależnie od sposobu doboru respondentów: – badania reprezentacyjne – gdy zbiorowość próbna stanowi statystyczną reprezentację całej zbiorowości, – badania quasi-reprezentacyjne – badana zbiorowość tylko pod pewnymi względami spełnia wymagania metody reprezentacyjnej, – badania zbiorowości incydentalnych, przypadkowych, gdy respondentami są np. przechodnie uliczni. Klasyfikacja ankiet: 2. Zależnie od metody kontaktowania się z respon- dentami: – ankieta bezpośrednia, – ankieta komercyjna, – ankieta telefoniczna, – ankieta komputerowa, – ankieta pocztowa, – ankieta audytoryjna, – ankieta prasowa, – ankieta rozdawana, – ankieta radiowa i telewizyjna. Klasyfikacja ankiet: 3. Według charakteru zbiorowości respondentów: – badania opinii konsumentów, – badania opinii ekspertów, – badania opinii handlowców. 4. Według jawności danych respondenta: – ankieta jawna, – ankieta anonimowa. Klasyfikacja ankiet: 5. Zależnie od ilości poruszanych tematów: – ankieta jednotematyczna, – omnibus. 6. Zależnie od częstotliwości badań: – badania incydentalne, sporadyczne, – badania panelowe, – badania zespołów doświadczalnych. Kwestionariusz jest to zbiór pytań zapisanych w określony spo- sób na kartkach papieru lub w innej formie w celu wywołania żądanych odpowiedzi. Kwestionariusz ankietowy występuje w ankietowych formach pomiaru, w których pytania odczytuje respondent i on też udziela odpowiedzi pisemnej, mając kwestionariusz w ręku. Struktura kwestionariusza: • nagłówek, w którym zawarty jest cel, nazwa badania, informacja o instytucji firmującej badanie, wyjaśnienie o sposobie zaznaczania odpowiedzi, apel do respon- denta, zaznaczenie, czy ankieta jest anonimowa; • pytania, związane z celami i przedmiotem badań, układając je należy przestrzegać odpowiedniej treści, zasad formułowania i kolejności; • metryczka, za pomocą której uzyskuje się niezbędne informacje o indywidualnych cechach respondenta. Rodzaje pytań: 1. pytania otwarte, 2. pytania półotwarte, 3. pytania zamknięte – wyróżnia się trzy typy: – pytania z odpowiedzią jednoznaczną, – pytania z zestawem możliwych odpowiedzi do wyboru (kafeteria
(…)
… się z kilku skal elementarnych:
– skala pozycyjna,
– skala semantyczna (profili semantycznych lub polaryzacji),
– skala Stapela (odmiana skali pozycyjnej),
– skala Likerta (skala nominalna składająca się z wielu
pozycji).
Rodzaje skal:
4. Skale wielowymiarowe:
– skalowanie wielowymiarowe (MDS),
– pomiar wieloczynnikowy (conjoint): metoda
pełnego profilu wyboru oraz porównań parami.
WYWIAD
rozmowa kierowana…
….
Rodzaje skal:
2.
Zależnie od stopnia, w jakim skale odzwierciedlają
rzeczywiste cechy:
a) skale nominalne – pozwalają jedynie na stwierdzenie różności lub równości mierzonych cech; podstawą przyporządkowania są jakościowe cechy zjawisk,
b) skale porządkowe – umożliwiają zarówno odwzorowanie
równości i różności, jak i uporządkowanie mierzonych cech;
ze względu na różnice w konstrukcji i przeznaczeniu…
… jawne,
wywiady ukryte.
Występuje również wywiad jawny nieformalny
Rodzaje wywiadów:
5. Ze względu na kontakt z respondentem:
wywiad bezpośredni,
wywiad telefoniczny;
6. Ze względu na liczbę osób biorących udział
w wywiadzie bezpośrednim:
wywiady indywidualne,
wywiady zbiorowe (grupowe, focus).
Wywiad grupowy
Badacz prowadzący wywiad grupowy nazywany jest
moderatorem.
Główne cechy focusu to:
– grupa…
… skóry – wrażliwość skóry jako reakcja
emocjonalna na różne bodźce objawia się ilością wydzielanego
potu; reakcja ta jest niemożliwa do kontroli przez respondenta;
instrumentem pomiarowym jest psychogalwanometr;
e) pomiar natężenia głosu – posłużono się względną częstotliwością
wibracji głosu człowieka jako reakcją na określone bodźce.
METODY PROJEKCYJNE
zaliczają się do metod jakościowych. Wyraz…
… obrazkowe (nazywane też testami apercepcji tematycznej – TAT) – opierają się na prezentacji jednego
lub więcej rysunków bądź fotografii przedstawiających
schematycznie i niezbyt wyraźnie określoną sytuację
Rodzaje metod projekcyjnych:
4. Metody wyobrażeń (nazywane testami
„wyobraź sobie i zgadnij”, testami „odgrywania
ról).
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)