To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład „Nauki o organizacji”:
Początki nauki o organizacji (1):
„ Genezę powstania wyodrębnionych nauk o organizacji dostrzega się w potrzebie DOSTOSOWANIA tempa postępu organizacyjnego do tempa rozwoju techniki i bazy materialnej społeczeństw”.
J. Zieleniewski Początki nauki o organizacji (2):
Kontekst historyczny:
XVIII- XIX wiek- rozwój maszyn (włókienniczych) napędzanych ręcznie, silnikami wodnymi, silnikami parowymi.
Powstanie różnych wynalazków (1705r opatentowanie pierwszej maszyny parowej, zastosowanie: kopalnie),
Od połowy XIX wieku rozwój silników elektrycznych (1831r pierwszy model silnika elektrycznego Faraday'a)
Skupienie się zasobów materialnych, a przede wszystkim narzędzi pracy, w ręku nielicznych właścicieli zakładów przemysłowych,
Nowe konflikty socjalne:
Wyzysk pracujących przez właścicieli,
Kilkunastogodzinna praca, nieraz ponad siły,
Coraz bardziej masowe zatrudnienie w przemyśle dzieci pracujących za pół darmo.
Przedstawiony kontekst wpłynął na rozwój przemysłu, a to na konieczność opracowania metod działań organizacyjnych.
III. Cel, przedmiot i metody nauki o organizacji:
Funkcje nauki o organizacji:
RÓŻNE FUNKCJE NAUK O ORGANIZACJI:
Cel, przedmiot: Celem- jest inicjowanie badań oraz integrowanie dorobku poznawczego, metodologicznego i organizacyjno- technicznego w dziedzinie organizacji.
Przedmiotem- zainteresowania nauki o organizacji są wyodrębnione z otoczenia różnorodne formy zorganizowanego działania ludzi, nazywane organizacjami.
Metody (drogi) badawcze nauk o organizacji: Metoda to sposób stosowany ze świadomością możliwości i skuteczności jego użycia w danym przypadku.
J. Zieleniewski SPOSOBY TWORZENIA TWIERDZEŃ
OGÓLNYCH NAUKI O ORGANIZACJI:
Drogi badawcze (1):
Drogi badawcze (2):
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)