To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nauka o organizacji
Nauka
ogół wiedzy ludzkiej, uporządkowanej w system zagadnień i wyrażonej w sądach prawdziwych lub przypuszczeniach
dyscyplina badawcza odnosząca się do określonej dziedziny badawczej
zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość, wchodzących w skład określonej dziedziny badawczej
Nauka cd.
aspekt czynnościowy (procesualny, funkcjonalny) - następujące po sobie czynności składające się na działalność naukową,
aspekt przedmiotowy (treściowe, wynikowe) - systematycznie uporządkowany zbiór pojęć, twierdzeń i przypuszczeń uważanych za prawdziwe i uzasadnione, będących przedmiotem działalności naukowej
aspekt instytucjonalny - zbiór ukształtowanych i wyodrębnionych części zasobu wiedzy o rzeczywistości (nauka = dyscyplina),
Usystematyzowany (ze względu na przedmiot, cele i społeczne znaczenie rezultatów) i społecznie doniosły. Grupy dyscyplin (względnie trwałe) = dziedzina nauki
Constans ? (czas, kraj…)
Różnice
zakres rzeczywistości,
punkt widzenia,
stosowane metody badawcze,
forma wypowiadanych twierdzeń,
potrzeby społeczne jakie zaspokaja.
Naukowe poznawanie rzeczywistości
Ukształtowanie zespołu twierdzeń i hipotez o poszczególnych dziedzinach istniejącej rzeczywistości i zbudowania teorii dla tych twierdzeń. Metody i narzędzia badawcze (metodologia badań), system organizacji, prowadzenia i kontroli badań. Teoria (naukowa)
sprawdzalność - dostępne dla wielu podmiotów i dające prawdy obiektywne
empiryczność - formułowanie twierdzeń teoretycznych na podstawie pełnowartościowych obserwacji empirycznych
wiarygodność - porównywanie hipotez ze zgromadzonym materiałem empirycznym (stopień wiarygodności, absolutność hipotez)
niesprzeczność - wypowiedzi wzajemnie się uzupełniają
uniwersalność - zakres i stopień ważności twierdzeń (warunki, ograniczenia)
precyzyjność - dokładność i jednoznaczność twierdzeń teoretycznych
operacyjność - sytuowanie się badanych obiektów i stanów rzeczy w pojęciu organizacja
Stopnie rozwoju dyscypliny
1 - wyjaśniają szeroki obszar rzeczywistości (tzw. wielkie teorie) i wysoki poziom abstrakcji
2 - teorie średniego zasięgu, odnoszące się do konkretnego aspektu rzeczywistości
3 - formułowanie praw empirycznych, zależności o charakterze funkcjonalnym pomiędzy obserwowalnymi i mierzalnymi wielkościami
(…)
…); matematyka, informatyka, cybernetyka (metody analityczne, diagnostyczne, prognostyczne, modelowanie); inżynieria systemów (analiza systemowa organizacji); psychologii (heurystyka); nauki prawne (studium przypadku); metody ogólne (dedukcja, indukcja-wnioskowanie uogólniające) a także: koncepcje badań, werbalne metody opisowe, sposoby formułowania problemów i hipotez.
Dochodzenie do uogólnionych twierdzeń
1…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)