Merchandising jako forma marketingu mix

Nasza ocena:

5
Pobrań: 462
Wyświetleń: 4270
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Merchandising jako forma marketingu mix - strona 1 Merchandising jako forma marketingu mix - strona 2 Merchandising jako forma marketingu mix - strona 3

Fragment notatki:



...Dla detalisty, to przede wszystkim główne narzędzie kreowania wartościowej marży handlowej. Natomiast dla przeciętnego klienta merchandising to puste słowo. Ale gdy użyjemy pewnego rodzaju synonimów (ekspozycja towaru, ustawienie towaru na półce), to jasno określi nam czy jest ono bardziej przyjazne i ułatwia robienie zakupów, czy też klient czuje się w tym zagubiony. Detaliście zależy by oferta była zaadoptowana do możliwości klienta oraz zgodna z polityką handlową sieci. Jego celem jest optymalizacja przestrzeni, atrakcyjne ceny, odpowiednia rentowność, animacja sprzedaży, odróżnienie się od konkurencji, przyciągnięcie klienta...

...Rabaty – najczęściej możemy spotkać rabaty gotówkowe. Polegają one na tym, że na podstawie dowodu zakupu oferuje się klientowi zwrot pieniędzy. Rabaty, które dotyczą towarów o niskich cenach często nie są wykorzystywane. Czas oraz kłopot, który jest związany z przesłaniem pocztą dowodu zakupu w celu otrzymania rabatowego czeku sprawiają, że większość nabywców, która została przyciągnięta ofertą rabatową, nigdy z niej nie korzysta. Celem działań związanych z oferowaniem rabatów jest odwrócenie uwagi klientów od oferty firm konkurencyjnych...


Merchandising jako forma zarządzania sprzedażą detaliczną
W literaturze możemy spotkać wiele, często różniących się od siebie definicji merchandisingu. Głównie jest on określany jako optymalna prezentacja towarów w jednostce handlowej oraz szeroko stosowana i skuteczna komunikacja w punkcie sprzedaży.Oznacza to, że merchandising, a raczej jego działania, wspierają sprzedaż zwiększając efektywność wykorzystania powierzchni sprzedażowej oraz ulepszają wystawę na półkach sklepowych.
Wyjaśnienie terminu „merchandising” należy rozpocząć od analizy znaczeniowej. Słowo to wywodzi się z łaciny, merchandising pochodzi od czasownika mercari - handlować. W języku angielskim „merchandising” pochodzi od słowa merchandise - towar/y, ale także handlować, sprzedawać - i oznacza sprzedaż, sztukę sprzedaży.
Dla detalisty, to przede wszystkim główne narzędzie kreowania wartościowej marży handlowej. Natomiast dla przeciętnego klienta merchandising to puste słowo. Ale gdy użyjemy pewnego rodzaju synonimów (ekspozycja towaru, ustawienie towaru na półce), to jasno określi nam czy jest ono bardziej przyjazne i ułatwia robienie zakupów, czy też klient czuje się w tym zagubiony. Detaliście zależy by oferta była zaadoptowana do możliwości klienta oraz zgodna z polityką handlową sieci. Jego celem jest optymalizacja przestrzeni, atrakcyjne ceny, odpowiednia rentowność, animacja sprzedaży, odróżnienie się od konkurencji, przyciągnięcie klienta.
Klientom natomiast zależy na szybkich zakupach w sklepie, gdzie produkty będą uporządkowane, gdzie będzie duży wybór oraz dostęp do informacji, obecność kogoś do obsługi oraz dobry stosunek jakości do ceny.
Zasady działań marketingowych, opisywane w literaturze, dotyczą głównie funkcjonowania przedsiębiorstw o dominującej funkcji produkcyjnej. Najczęściej bowiem przedstawia się go jako system działań rynkowych, których celem jest kształtowanie produktu, określenie ceny, wybór kanałów dystrybucji oraz promocja produktu i marki.
Marketing przedsiębiorstw handlowych natomiast to system działań rynkowych charakterystycznych dla przedsiębiorstw o dominującej funkcji handlowej, ukierunkowany na badanie rynków lokalnych, rozmieszczenie sieci sklepów i magazynów, kształtowanie asortymentu i usług przedsiębiorstwa, politykę cenową oraz wszechstronną komun

(…)

… się między sobą asortymentem towarów, formami własności oraz wielkością i stosowanymi metodami sprzedaży. Do najbardziej znanych form przedsiębiorstw wielosklepowych zaliczyć można: supermarkety, domy dyskontowe, hipermarkety, sklepy specjalistyczne oraz ośrodki handlowe. Sklepy specjalistyczne obejmują produkty jednej marki lub firmy, wybieralne artykuły spożywcze bądź awangardowy asortyment modnych ubiorów i dodatków. Dobór asortymentu ma zapewnić nabywcy duży wybór spośród wąskiego i głębokiego asortymentu produktów, fachową, aktywną obsługę z silnie podkreśloną wizualizacją ekspozycji, bogaty zestaw usług doradczych, gwarancyjnych, kredytowych, transportowych. Takie sklepy są zazwyczaj zlokalizowane z centrach miast a także w ośrodkach handlowych. (np. Levis, Wrangler, Cotton Club, Americanos) Supermarkety
… komunikacji związane są z merchandisingiem wizualnym, dotyczą porozumiewania się z klientami i dostawcami; są to: 1. aranżacja sklepu,  2. wystrój wewnętrzny, 3. atmosfera 4. prezentacja towarów 5. promocja 6. reklama Aranżacja sklepu - związana jest z rozmieszczeniem produktów. Usytuowanie poszczególnego rodzaju artykułów, poczynając od artykułów codziennego użytku, na artykułach rzadziej kupowanych kończąc…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz