To tylko jedna z 9 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ISTOTA POŚREDNICTWA HANDLOWGO Teoria funkcjonalna handlu (Z.Zakrzewski)
Dysproporcje między fizyczną strukturą podaży a strukturą popytu
Dysproporcje między ilościami produkowanymi przez producentów ilościami kupowanymi przez nabywców
Dysproporcja między koncentracją podaży a rozproszeniem popytu
Dysproporcja między czasem produkcji i konsumpcji
Teoria usługowa handlu (A.Wakar)
- W teorii usługowej handlu podkreśla się, że istotą działania handlu jest tworzenie usług.
- Usługi te polegają na stworzeniu klientowi określonych udogodnień przy sprzedaży (wartości dla klienta),
HANDEL SENSU STRICTO Obejmuje czynności związane z realizacją wymiany, ale wykonywane przez wyspecjalizowane w tej wymianie instytucje HANDEL SENSU LARGO Obejmuje czynności związane z realizacją wymiany (najczęściej towarowo -
pieniężnej). Ze względu na czas, w którym czynności te są wykonywane, podzielić je można na:
• negocjacje (doprowadzenie do zawarcia umowy kupna sprzedaży);
• czynności związane ze sporządzeniem tej umowy;
• realizację umowy.
FUNKCJE HANDLU Głównymi funkcjami handlu są:
1. funkcja dystrybucyjna;
2. funkcja tworzenia różnych użyteczności (korzyści, wartości) dla pośredników i końcowych odbiorców, a także dostawców;
3. funkcja zabezpieczenia i kontroli zapasów;
4. funkcja informacyjna;
5. funkcja pobudzania popytu przez aktywne oddziaływanie na rynek;
6. funkcja dystrybucji dochodu społecznego, a szczególnie dochodów ludności;
7. funkcja wzrostotwórcza i cywilizacyjno-kulturowa. INSTRUMENTY MERCHANDISINGU MIX TOWAR
MARŻA
TECHNOLOGIA
KOMUNIKACJA
określona forma asortymentowa zraz z zestawem usług związanych z towarem i nabywanych dodatkowo na zasadzie wolnego wyboru
cena usługi handlowej, a jednocześnie komponent powiązany z cenami towarów i procesów transakcyjnych
określona metoda
sprzedaży stosowana w
każdym konkretnym
obiekcie (sklepie)
prowadzonym przez
przedsiębiorstwo
handlowe
metody i środki
porozumiewania się z
kontrahentami
(dostawcami,
odbiorcami)
-asortyment
-usługi związane
-usługi wolne
-marża hurtowa
-marża detaliczna
-przeceny
-bonifikaty
-rabaty, upusty
-inne pozacenowe instrumenty polityki marżowej
-metody obsługi
-wyposażenie techniczne
-lokalizacja sieci
(…)
…
zazwyczaj obsługę tradycyjną.
Zróżnicowana, placówki powyżej 100 m2 - duże, 40-
100 m2 - średnie i
40m2 - małe.
W pobliżu miejsca
zamieszkania klientów
Małe najczęściej
jednozakładowe
placówki
Sklep specjalistyczny
Artykuły należące do jednej lub kilku grup towarowych
Małe placówki od 50 m2
W centrach handlowych, często również w centrach miast przy ulicach handlowych
Gorseteria - sklep z bielizną, Ray - sklep z
obuwiem
Sklep wyspecjalizowany
Szeroki asortyment towarów przeznaczonych do kompleksowego zaspokojenia określonych potrzeb, na przykład wyposażenia mieszkań, ubioru
120 - 599 m2
W centrach handlowych, lecz też można spotkać obiekty w centach miast i wolnostojące
żelazny - branża
„dom-hobby ogród”, Nico - ubiór
Sklep branżowy
Towary z wielu grup towarowych należących do jednaj branży, np. sklep
kosmetyczny
Zróżnicowana
W centrach handlowych, niekiedy z centrach miast
Rossmann, H&M
Wygodny sklep (convenience store)
Artykuły FMCG, mogą być uzupełnione o grupy towarowe na które zgłaszają zapotrzebowanie klienci zmotoryzowani. Sklepy te mają wydłużone godziny otwarcia placówek i w większości stosują Około 100 m 2
W pobliżu miejsca
zamieszkania klientów, przy stacji benzynowej lub na dworcu; często…
…
-Detaliści wielobranżowi
-Detaliści branżowi
-Detaliści wyspecjalizowani
-Sieć stałych punktów sprzedaży
-Pomocnicze punkty sprzedaży
-Sieć skoncentrowana
-Sieć rozproszona
-Tradycyjna
-Preselekcja
-Samoobsługa
-Wysyłkowa
-Internetowa
-Kombinowana
SIEĆ HANDLU DETALICZNEGO (rodzaje placówek sieci detalicznej)
W literaturze przedmiotu znajduje się wiele podziałów placówek sieci handlu detalicznego…
… w
sąsiedztwie placówki
świadczącej usługi
gastronomiczne.
7 Eleven, żabka
Sklep powszechny (Supereta z francuskiego Superette)
Artykuły FMCG, udział artykułów nieżywnościowych
w obrocie nie powinien przekraczać 15% ogólnych obrotów sklepu
120-399 m2
Zazwyczaj w pobliżu
miejsca zamieszkania
klientów
Kefirek, żółty koszyk
Supermarket (supersam)
Artykuły FMCG (łącznie z artykułami świeżymi) oraz
nieżywnościowe…
…, Tesco, Auchan, Alma.
Kategory killer
W zależności od branży: artykuły wyposażenia
mieszkań, wyposażenia
biur, wszystko do domu i ogrodu (DIY)
Powyżej 2 500 m 2
Lokalizacja poza
obszarami ścisłego
centrum, zazwyczaj na obrzeżach, przy
drogach szybkiego
ruchu.
IKEA, Office
Depot, NOMI,
OBI, Castorama
Sklep dyskontowy
Mogą występować różne typy asortymentu w zależności od rodzaju sklepu: FMCG,
elektronika…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)