To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CHARAKTERYSTYKA TRANSAKCJI DETALICZNYCH
Transakcje detaliczne charakteryzują:
Duża liczba kupujących
Niewielkie rozmiary partii kupowanych towarów
Przeważnie natychmiastowa zapłata całej należności za produkt (z wyjątkiem transakcji kredytowych lub wysyłkowych z poprzedzającą zapłatą)
Detaliści oferując produkty antycypują lub zaspokajają potrzeby i wymagania klientów. Za swoje usługi pobierają marże detaliczne, które pokrywają koszty działalności i pozwalają na wygospodarowanie zysku. Detaliści w zależności od formy własności:
Detaliści niezależni - firmy posiadające jeden sklep
Detaliści zorganizowani - przedsiębiorstwa posiadające sieć centralnie zarządzanych sklepów
Kryteria podziału detalistów
Rodzaje detalistów
Forma własności
Detaliści niezależni
Detaliści zorganizowani (przedsiębiorstwa wielosklepowe, filialne, łańcuchowe, spółdzielnie)
Asortyment Wielobranżowi (uniwersalni)
Branżowi
wyspecjalizowani
Miejsce oferowania produktów do sprzedaży
Detaliści sprzedający produkty:
W stałych punktach sprzedaży
Z pominięciem sieci stałych punktów sprzedaży detalicznej
Lokalizacja sieci detalicznej
Detaliści prowadzący działalność:
W sieci skoncentrowanej (w centrach handlowych, śródmiejskich)
W sieci rozproszonej
Forma sprzedaży
Detaliści obsługujący nabywców w systemie sprzedaży:
Tradycyjnej
Preselekcyjnej
Samoobsługowej
Wysyłkowej
Kombinowanej 8. RODZAJE SKLEPÓW DETALICZNYCH
KLASYFIKACJA DETALISTÓW
Ze względu na rozmiar.
TYP SKLEPU - POWIERZCHNIA SPRZEDAŻY
Hipermarket - powyżej 2500 m2
Supermarket - 300 - 2500 m2
Dyskont - 300 - 1000 m2
Duży - 100 - 300 m2
Średni - 40 - 100 m2
Mały - poniżej 10 m2
Oprócz powierzchni sklepu przy jego klasyfikacji rozmiarowej, bierze się także pod uwagę inne czynniki, np. liczbę pracowników, skąd płynne granice pomiędzy typami sklepów.
W zależności od formy własności :
detaliści niezależni detaliści zorganizowani W zależności od asortymentu: detaliści wielobranżowi (uniwersalni) detaliści branżowi detaliści wyspecjalizowani W zależności od miejsca oferowania produktów do sprzedaży detaliści sprzedający produkty w stałych punktach sprzedaży
(…)
… detaliści obsługujący nabywców w systemie sprzedaży tradycyjnej detaliści obsługujący nabywców w systemie sprzedaży preselekcyjnej detaliści obsługujący nabywców w systemie sprzedaży samoobsługowej detaliści obsługujący nabywców w systemie sprzedaży wysyłkowej detaliści obsługujący nabywców w systemie sprzedaży kombinowanej RODZAJE SKLEPÓW DETALICZNYCH:
Powszechne sklepy samoobsługowe:
Asortyment obejmuje…
… centrach i ośrodkach handlowych
Tania lokalizacja, wielka skala działalności, szybka rotacja zapasów i niski poziom kosztów ceny są relatywnie niskie
Kompleksowość oferty handlowej popularność tych sklepów rośnie
Wyróżnia się:
Uniwersamy
Hipersamy
Amerykańskie hipermarkety łączące cechy domu towarowego i supersamu
sklepy dyskontowe:
konkurencyjnie niskie, znacznie niższe ceny
niski standard…
… artykuły wybieralne, ale tanie i trwałego użytku
domy towarowe:
wielkopowierzchniowe placówki handlowe
zlokalizowane najczęściej w wielokondygnacyjnych budynkach, usytuowanych w śródmieściach dużych miast
asortyment podporządkowany idei „wszystko pod jednym dachem”
rodzaje wg specjalizacji asortymentu:
domu uniwersalne
domy problemowe - oferujące towary z jednej branży, zaspokajające określony kompleks…
… potrzeb lub potrzeby określonego segmentu
preselekcyjna forma sprzedaży, samoobsługa lub tradycyjna forma sprzedaży towarów luksusowych
ceny średnie lub niskie
dwa razy w roku organizowane są wyprzedaże posezonowe
rozbudowany program usług posprzedażowych i towarzyszących (dostawa do domu, sprzedaż kredytowa, obsługa bankowa, usługi naprawcze, gastronomiczne itp.)
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)