To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mechanizm działania prawa do pracy.
1.
Norma zawarta w artykule 10 KP stanowi iż każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Do rozważenia pozostaje czy prawo o którym mowa jest skorelowane z obowiązkiem pracodawcy nawiązania stosunku pracy z osobą ubiegającą się o zatrudnienie czy też takie zachowanie pracodawcy mieści się w granicach jego uprawnień.
Wykładnia funkcjonalna prowadzi do wniosku, iż celem zawartej w tym przepisie normy jest zobowiązanie państwa do prowadzenia aktywnej polityki zmierzającej do realizacji prawa pracy. Chodzi przede wszystkim o tworzenie przez państwo mechanizmów społeczno-ekonomicznych i prawnych służących uzyskaniu zatrudnienia, takich chociażby jak pośrednictwo pracy czy inne aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Inne rozumienie celu regulacji zawartej w artykule 10 KP idące w kierunku traktowania prawa do pracy w kategorii zobowiązania i prawa podmiotowego do zatrudnienia oznaczałoby ex definitione obiektywną niemoc państwa w zapewnieniu każdemu ubiegającemu się o pracę zatrudnienia, i to według swobodnego wyboru tych osób. Tak rozumiane prawo byłoby „pustą, fałszywą obietnicą” i oznaczałoby instrumentalne traktowanie prawa, zwłaszcza dla uzyskania określonych celów politycznych. 2.
Zasadnicze jednak znaczenie dla oceny charakteru prawa do pracy ma analiza artykułu 11 KP , wyrażającego jedną z podstawowych zasad prawa pracy, mianowicie zasadę dobrowolności świadczenia pracy. Omawiana zasada odnosi się do obydwu stron stosunku pracy. W swej treści oznacza, że nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku wymaga zgodnego, a więc niczym nieskrępowanego oświadczenia woli pracownika i pracodawcy. Tak więc artykuł 10 KP o prawie do pracy musi być kojarzony i interpretowany z uwzględnieniem bezwzględnej normy zawartej w artykule 11 KP. Toteż oznacza, że prawo do pracy w kodeksie pracy nie zostało skorelowane z obowiązkiem pracodawcy zatrudnienia osoby ubiegającej się o zatrudnienie. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie ma więc prawo do pracy lecz na pracodawcy nie ciąży powinność zatrudnienia tej osoby.
Od powyższej reguły ustawodawca przewiduje nieliczne wyjątki dotyczące wyłącznie pracodawcy. W sporadycznych i ściśle określonych ustawowo sytuacjach prawo do pracy staje się prawem podmiotowym gwarantowanym i ochranianym przez ustawodawcę. Dotyczy przede wszystkim osób, które zostały bezpodstawnie lub z naruszeniem prawa zwolnione z pracy i ubiegają się na drodze sądowej o powrót do pracy.
Jeszcze jedną regulację przewiduje ustawa z 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracownika. W razie ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej pracodawca powinien zatrudnić pracownika, z którym rozwiązał stosunek pracy w ramach grupowego zwolnienia, jeżeli zwolniony pracownik zgłosi zamiar podjęcia zatrudnienia u tego pracodawcy w ciągu roku od dnia rozwiązania z nim stosunku pracy. Roszczenie o zatrudnienie nie przysługuje jednak pracownikom zwolnionym z pracy z powodu upadłości bądź likwidacji pracodawcy. Nie jest ono jednak wykluczone wobec pracowników zatrudnionych w administracji publicznej. Należy podkreślić iż warunkiem skuteczności roszczenia o ponowne zatrudnienie jest przede wszystkim fakt ponownego zatrudniania pracowników w tej samej grupie zawodowej.
(…)
… i poszukujących pracy oraz pracodawców jest realizowane przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. Jest prowadzone nieodpłatnie.
Inną usługą rynku pracy jest poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa, oraz pomoc dla bezrobotnych jak i osób poszukujących pracy w aktywnym poszukiwaniu pracy. Jeszcze inną usługą na rynku pracy jest organizacja szkoleń, inicjowanych i organizowanych przez starostę, a finansowanych ze środków publicznych, a zwłaszcza z Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego.
Poradnictwo zawodowe, ustawiczne szkolenia i readapcja zawodowa są również przedmiotem zainteresowania prawa europejskiego. Szczególne znaczenie w tym zakresie przypisać należy Europejskiej Karcie Społecznej. Znaczenie problematyki poradnictwa i kształcenia zawodowego zaznacza się także w działalności Międzynarodowej…
….
8.1. Bezpłatne służby zatrudnienia.
1.
Polityka wysokiego poziomu zatrudnienia jest charakterystyczna dla całego obszaru UE. L. Florek podkreśla, iż w kontekście art. 2 i art136 Traktatu ustanawiającego wspólnotę europejska trwale wysoki poziom zatrudnienia stanowi jeden z celów polityki UE.
2. W polskich realiach prawnych zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej określa ustawa z 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wykonawcą tych zadań są następujące instytucje ryku pracy:
1) publiczne służby zatrudnienia
2) Ochotnicze Hufce Pracy
3) agencje zatrudnienia
4) instytucje szkoleniowe
5) instytucje dialogu społecznego
6) instytucje partnerstwa lokalnego
Podstawową usługą rynku pracy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)