Marketing w małej firmie - reklama i sponsoring

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1911
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing w małej firmie - reklama i sponsoring - strona 1 Marketing w małej firmie - reklama i sponsoring - strona 2 Marketing w małej firmie - reklama i sponsoring - strona 3

Fragment notatki:


Autor: Moi Ali T³umaczenie: Tomasz Rzychoñ ISBN: 978-83-246-1872-9 Tytu³ orygina³u: Practical Marketing and Public  Relations for the Small Business  Format: A5, stron: 480 Marketing i public relations  w małej firmie.  Wydanie II zaktualizowane  Sztab doradców ds. marketingu i PR: •  wyjaœni Ci pojêcia zwi¹zane z marketingiem i public relations •  opracuje strategiê marketingow¹ i dobierze odpowiednie media oraz formy reklamy •  przedstawi zasady tworzenia strategii marketingowej i dzia³añ PR •  przeprowadzi badania marketingowe •  pomo¿e Ci w kreowaniu wizerunku firmy i budowaniu marki •  nauczy Ciê, jak przygotowywaæ publikacje i materia³y dla prasy •  udzieli wskazówek na temat tworzenia materia³ów promocyjnych Genialnie zarz¹dzana ma³a firma! Ca³y dzia³ wiedzy i doœwiadczenia w jednym tomie Prowadz¹c firmê, trzeba stale pamiêtaæ o tym, ¿e warunkiem jej sukcesu jest tworzenie  i podtrzymywanie w³aœciwych relacji z otoczeniem rynkowym — klientami, dostawcami,  a nawet… konkurencj¹. Dobrze przeprowadzona kampania marketingowa i odpowiednio  zbudowany wizerunek firmy znacz¹co poprawiaj¹ jej wyniki zarówno na polu sprzeda¿y,  jak i odbioru wœród klientów. Jeœli dysponujesz ograniczonymi œrodkami na dzia³ania  reklamowe i public relations, dowiedz siê, jak tworzyæ i realizowaæ skuteczne programy  promocyjne, ³agodne dla Twojego bud¿etu. Skorzystaj z rad swojego dzia³u wiedzy  i doœwiadczenia — wyp³yñ na szerokie wody biznesu. Tytu³y wchodz¹ce w sk³ad serii „Ma³a firma” dedykowane s¹ w³aœcicielom niewielkich  przedsiêbiorstw. Czytelnik znajdzie w nich profesjonaln¹ wiedzê z zakresu zarz¹dzania  przedsiêbiorstwem w ró¿nych jego aspektach, zawsze dostosowan¹ do realiów ma³ej  firmy. Autorzy ilustruj¹ poruszane tematy czytelnymi przyk³adami, pochodz¹cymi  z praktyki small biznesu. Drugie wydanie serii zosta³o uaktualnione zgodnie z bie¿¹cymi  realiami rynkowymi i walutowymi oraz obecnym stanem prawnym. •  Bezb³êdne kierowanie ma³¹ firm¹. •  Wykorzystywanie zalet small biznesu. •  Skuteczne taktyki rozwoju przedsiêbiorstwa. •  Unikanie pu³apek w prowadzeniu dzia³alnoœci gospodarczej.   Spis treści O autorce 13 Wprowadzenie 15 Część I Zasady 17 1. Od podstaw: definicje 19 Czym jest marketing? 19 Jak rozumieć public relations? 20 Czy PR i marketing to to samo? 21 Po co zawracać sobie głowę PR i marketingiem? 21 2. Wyjdź im naprzeciw: dobrze poznaj swoich klientów 23 Kim są Twoi klienci? 24 3. Produkty: trzeźwe spojrzenie 33 Idea produktu 34 Ścieżka wzrostu 35 Stwarzaj zachęty 36 Skorzystaj z autorytetu 37 Rekomendacje znanych osobistości 37 4. Jak walczyć z konkurencją — i wygrać! 39 Osiem sposobów monitorowania konkurentów

(…)

… musi być natychmiastowa.
Do materiałów informacyjnych możesz dołączyć:
♦ pismo przewodnie, w którym podziękujesz adresatowi
za nawiązanie kontaktu;
♦ materiały reklamowe;
♦ próbki (o ile to możliwe);
♦ formularz zamówienia lub coś innego, co ułatwi klientowi
podjęcie dalszych działań;
♦ listę punktów sprzedaży, w których produkt jest dostępny.
Eureka
Jeżeli reklamujesz się w biuletynach reklamowych, zapytania ofertowe będą
napływały jeszcze przez kilka miesięcy po ukazaniu się biuletynu. Tego
rodzaju publikacje mają dłuższy cykl życia niż gazety.
♦ Jeżeli przewidujesz znaczny popyt, zatrudnij nowych pracowników
w niepełnym wymiarze czasu lub upewnij się, że nie będziesz cierpieć
na niedobór w kadrach, gdy personel wyjedzie na urlopy.
Zapytania ofertowe mogą napływać przez telefon, pocztą lub pocztą
elektroniczną, faksem, a niektórzy klienci mogą odwiedzić Cię
osobiście. Upewnij się, że pracownicy obsługujący klientów wiedzą,
co mówić, kiedy ktoś zadzwoni w związku z reklamą. Muszą wiedzieć,
o czym informować i o co pytać. Wszystkie zapytania ofertowe
i zamówienia muszą być obsługiwane profesjonalnie.
♦ System dystrybucji (obsługi) zapytań powinien być gotowy
do działania, zanim reklama zostanie opublikowana.
Eureka
Przygotuj…
… cele. Nie
wystarczy, że postanowisz: „Chcę się zareklamować, aby pozyskać nowych
klientów”. To zbyt ogólne. Wszystkie poniższe cele są mierzalne.
Chcę się reklamować, aby:
♦ pozyskać 100 nowych klientów;
♦ zrealizować sprzedaż o wartości 500 000 zł;
♦ pozyskać 100 zapytań ofertowych, z których 50 zakończy się
sprzedażą;
♦ zwiększyć liczbę odwiedzających stoisko wystawowe w tym roku
o 50%.
Wyznaczając cel, uwzględnij termin jego realizacji, na przykład:
♦ chcemy pozyskać 100 nowych klientów w ciągu miesiąca
od wyemitowania reklamy;
♦ chcemy zrealizować sprzedaż o wartości 500 000 zł w okresie sześciu
miesięcy od zakończenia kampanii reklamowej, jako bezpośredni
efekt kampanii;
♦ chcemy pozyskać 100 zapytań ofertowych, z których 50 wygeneruje
sprzedaż w ciągu dwóch miesięcy, a następnych 20…
… — w ciągu roku.
Wybór środka przekazu
Następne pytanie to gdzie. Środek przekazu jest nie mniej ważny niż sam
komunikat. Doskonale zaprojektowana reklama w „Pulsie Biznesu” jest
bezużyteczna, jeżeli 99% Twoich klientów czytuje tylko „Gazetę Wyborczą”.
Często podstawowym czynnikiem decydującym o tym, gdzie zamieścić
reklamę, jest budżet, lecz nie powinno tak być. Firma może powiedzieć:
230
PRAKTYKA…
… lokalnej lub regionalnej.
REKLAMA
I SPONSORING
233
Niektóre gazety krajowe emitują dodatki lokalne (np. „Gazeta
Wyborcza”), co znacznie ułatwia kierowanie reklamy do klientów
na danym obszarze.
♦ Reklama jest droższa niż w przypadku gazet lokalnych.
♦ Z uwagi na koszt musisz ograniczyć się do mniejszej powierzchni,
na której zamieścisz wiadomość do odbiorców.
♦ Jakość papieru i druku może być kiepska…
… nie muszą podejmować żadnego wysiłku — reklama trafia
wprost do ich domu lub samochodu, a treść jest odczytywana na głos.
♦ Reklamę w radiu trudno ignorować. Reklamy w gazetach możesz
ominąć wzrokiem, ledwie dostrzegając ich nagłówki, lecz reklama
radiowa trafia do ucha odbiorcy w całości.
Wady
♦ Często radia (zwłaszcza lokalnego) słuchamy w tle, jednym uchem,
zajmując się w tym czasie innymi sprawami.
♦ Przekaz jest jednorazowy i bardziej ulotny niż w przypadku reklamy
w gazecie, która może leżeć gdzieś przez wiele dni i tygodni oraz
być przeglądana wiele razy.
♦ Jeżeli chcesz wywrzeć wpływ, reklama musi być często powtarzana.
To podnosi koszty.
Reklama radiowa spotyka się z mniejszym odzewem; nie możesz
zastosować kuponów zwrotnych.
♦ Słuchacze muszą mieć przy sobie kartkę i długopis, aby zapisać…

430
430
431
26. Jak korzystać z usług konsultanta
ds. badań rynku
Jak prowadzić wstępne rozmowy z kandydatami
Zrób użytek z wniosków badania!
27. Jak korzystać z usług agencji reklamowej
Agencje kreatywne
Domy mediowe
Agencje usług kompleksowych
Którą agencję wybrać?
Dodatki
A Przewodnik językowy po PR i marketingu
Ogólny żargon marketingowy
Żargon projektantów i drukarzy
Żargon w badaniach marketingowych
Żargon w kontaktach z mediami
Żargon w mailingu
Żargon w reklamie
Skorowidz
433
435
437
439
440
440
440
441
447
449
449
454
457
458
461
464
467
15
Reklama i sponsoring
Ten rozdział wyjaśnia, jak najefektywniej stosować reklamę, nie łamiąc
przy tym przepisów. Dowiesz się, jak redagować tekst do reklam, jak
korzystać z reklamy w radiu, reklamy na autobusach, a nawet w książce
telefonicznej…
… wiadomość.
REKLAMA
I SPONSORING
237
♦ Reklama w telewizji jest ulotna. Oddziaływanie ogranicza się do
krótkiej migawki, a treść nie może zostać zachowana w taki sam
sposób jak w przypadku reklamy w prasie.
Prawdziwa historia
Podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii trwała wysokonakładowa kampania reklamowa margaryny Stork, mimo że produkt był trudno dostępny. Po
zakończeniu wojny produkt znów pojawił…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz