To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wy 8
Szerokośc- układ różnych usług w ofercie
Głębokośc- liczba odmian kadego produktu
Rodzaje asortymentu:
Asortyment głęboki i szeroki- hipermarket
Asortyment wąski i głęboki- specjalizacja sklepu
Asortyment szeroki i płytki- butik wielobranżowy, kiosk ruch
Asortyment wąski i płytki- automat z jedzeniem, biletomat
Asortyment głęboki i szeroki- hipermarket
Wady: -średnia lojalność duża kapitałochłonność brak sprecyzowania image - mała intensywnośc obrodu na jeden artykuł - zalety: -duża sprzedaż- duży wybór pojemny rynek kompleksowa obsługa klienta- duża wygoda zakupu - intensywny ruch nabywców
Asortyment wąski i głęboki
Wady ograniczony rynek- ograniczona sprzedaż ograniczony nurt nabywców
zalety: image specjalisty- duży wybór ale w konkretnej kategorii - - kompleksowość usług lojalność nabywców, - mniejsza kapitałochłonność Asortyment szeroki i płytki
Wady: - mały obrót na jeden artykuł - słaby image - mały wybór powoduje rozczarowanie
zalety: - pojemny rynek- intensywny ruch nabywców- wygoda zakupu- zadowolenie klientów - umiarkowana lojalność
Asortyment wąski i płytki
Wady: niskie obroty, ograniczony nurt nabywców ograniczona lojalność ograniczona rozmaitość wyboru
zalety: - niska kapitałochłonność przejrzystość wyspecjalizowany punkt sprzedaży - - duża intensywność obrotów na jeden artykuł
OPTYMALNY ASORTYMENT: ZASADA PARETO
20% ASORTYMENTU MA PRZYNOŚCIĆ 80% OBROTÓW (ZYSKU)
- należy zapewnić najbardziej chodliwy asortyment w danej branży - małe przedsiębiorstwa prowadzą politykę specjalisty rynkowego Cykl życia usługi jest dłuższy niż produktów materialnych- niektóre usługi posiadają tylko fazę wprowadzenia i spadku. Usługi posiadające DŁUGI CYKL ŻYCIA- transportowe, kulturowe Usługi posiadające KRÓTKI CYKL ŻYCIA- turystyczne, kulturowe Usługi NOWOCZESNE- związane z technologią- telefoniczne, radiowe Usługi, które zanikły- rzemieślnicze, konserwacyjno-naprawcze
Oprócz cyklu życia produktu posługujemy się cyklem życia firmy usługowej:
Działania marketingowe firmy w 1 fazie: promocja, dostosowanie oferty, modyfikacje
Działania w drugiej fazie: segmentacja rynku, racjonalizacja sprzedaży w odniesieniu do niektórych segmentów i konkurentów, działania promocyjne za pomocą personelu sprzedażowego
Działania w trzeciej fazie: nastawienie na zdobycie nowych nabywców, analiza konkurentów, lepsza konkurencyjność
Działania w czwartej fazie: selektywność działań marketingowych w poszczególnych segmentach, elastyczna cena, promocja, uwarunkowania kadrowe, dłuższe otwarcie, wielkość sklepu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)