Marketing relacji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1575
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing relacji - strona 1 Marketing relacji - strona 2 Marketing relacji - strona 3

Fragment notatki:

Marketing relacji
W ostatnim czasie oszałamiającą "karierę" robi tzw. relationship marketing. Koncepcja ta to swoisty przełom w dotychczasowym pojmowaniu marketingu. Koncepcję "marketingu relacji" wprowadził po raz pierwszy Leonard Berry w 1983 r. - (zajmujący się problematyką relacji z klientem), ale jako prawdziwa ojczyzna relationship marketingu postrzegana jest przez wielu Skandynawia - dzięki działalności prof. Ch. Groenroosa i E. Gumnersona z Swedish School of Marketing. Do rozwoju tej koncepcji przyczynił się też Theodore Levitt i Barbara Bund Jackson z Harvard Bussines School oraz prof. Leonard Berry z Texas University.
W literaturze anglojęzycznej zarówno termin koncepcji marketingu relacji, jaki i długoterminowej współpracy dostawcy i odbiorcy określa się tym samym wyrażeniem „relationship marketing”. Do najczęściej stosowanych terminów-tłumaczeń, występujących w polskiej literaturze marketingowej zaliczamy: marketing partnerski, marketing powiązań, marketing relacyjny, marketing relacji, marketing związków i marketing więzi.
Twórcą pierwszej definicji marketingu relacji jest Leonard Berry (1983), który określa go jako: „tworzenie, utrzymanie i wzbogacenie relacji z klientem. Pozyskanie nowego klienta stanowi jedynie pierwszy krok w procesie marketingu”.
Najprostszą z przyjętych definicji wydaje się określenie marketingu relacji jako dwuczłonowe połączenie pomiędzy sprzedającym a kupującym w celu udoskonalenia wszystkich szczebli kooperacyjnych.
Philip Kotler - anglosaski guru marketingu - zdefiniował relationship marketing jako "budowanie długotrwałych, opierających się na wzajemnym zaufaniu, obopólnie korzystnych zależności z klientami, dystrybutorami, dealerami i dostawcami".
Jest ono osiągane dzięki dotrzymaniu przyrzeczenia dostawy produktów wysokiej jakości, dalszego serwisu i oferowania zadowalających cen, jak również poprzez tworzenie silnych więzów ekonomicznych, technicznych i społecznych1. Kotler opracował też 5 poziomów relacji pomiędzy klientem a firmą.   Poziom relacji Zachowanie 1. podstawowy (basic) produkt jest wszystkim, czego potrzebujesz 2. negatywny (negative) zadzwoń do mnie, jeśli czegoś potrzebujesz 3. odpowiedzialny (accountable) dzwonię, aby upewnić się, czy z produktem jest wszystko w porządku 4. proaktywny (proactive) potrafię rozszerzyć zastosowanie produktu 5. partnerski (partnership) pragnę pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu wszelkimi sposobami ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz