To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Logika-opracowane zagadnienia do egzaminu Cechy definicyjne języka język to system znaków
SEMANTYCZNOŚĆ- zdolność do przekazywania znaczenia
Ma strukturę dwustopniową: - określa się to jako rozczłonkowanie języka lub dwoistość strukturalna język składa się z jednostek wyższego i niższego rzędu;
Wypowiedzenia dzielimy na jednostki niższego rzędu, czyli wyrazy;
MORFEM- jednostka niższa niż wyraz; najmniejsza jednostka języka, która posiada znaczenie; Np. Kot|ek wy|pił mlek|o. Morfemy: Kot znaczenie leksykalne, odsyła nas do świata pozajęzykowego; -ek znaczenie gramatyczne (słowotwórcze) Pił- morfem leksykalny Morfemy podzielone są na FONEMY (najmniejsze jednostki dźwiękowe); w języku polskim mamy ponad 30 fonemów; produktywność łatwo wchodzą w użycie nowe wyrazy;
Nie uczymy się języka jako zbioru sztywnych regułek; Nasza inwencja twórcza jest właściwie nieograniczona;
Możemy też rozumieć nieskończoną ilość wypowiedzeń i zdań;
zdalność komunikaty, jakie wygłaszamy, nie muszą być powiązane z tym, co tu i teraz;
zdolność do wzajemnej wymiany nadajemy i odbieramy komunikaty w tym samym systemie;
całkowite sprzężenie zwrotne tą cechę trzeba sobie wytworzyć i pielęgnować;
specjalizacja sygnał nie jest wyspecjalizowany, gdy jego bezpośrednie skutki są przewidywalne; Zdania logiczne Jak rozpoznać zdanie logiczne: absolutnie i bezwzględnie jest oceniane w kategoriach prawda/fałsz ( musi być weryfikowalne);
nie może zawierać elementów modalnych czyli twierdzeń w stylu: na pewno, moim zdaniem, a także czasu przyszłego, trybu przypuszczającego i rozkazującego;
nie może być wieloznaczne;
musi mieć formę KONSTATACJI (zdania oznajmującego), czyli musi opisywać rzeczywistość;
musi być zbudowane zgodnie z zasadami gramatycznymi obowiązującymi w danym języku;
Zdania logiczne oznacza się zwykle symbolami : p, q (i jak trzeba, to więcej liter alfabetu) Rachunek zdań logicznych Koniunkcja: symbol: „^”, czyta się go jako „i” Koniunkcja jest prawdziwa, gdy oba jej elementy są prawdziwe; w innym przypadku jest ona fałszywa; p
q
p ^ q
1
1
1
1
0
0
0
1
0
0
0
0
(…)
…) imperatywna (rozkazy) chcę, żebyś spowodował….
Np.: wróć! interrogatywna (pytania) chcę, żebyś powiedział, czy…
czy już wrócił? ekspresywna czuję, że…
-wola pragnę…(niech już wróci!)
- uczucia czuję emocję (jakie to wzruszające!) - sądy sądzę, że…(pada deszcz) Inwersja = zmiana szyku;
Pytania:
- otwarte pytania o uzupełnienie;
- zamknięte pytanie o rozstrzygnięcie (tak czy nie? )
9. Akty mowy
Akt…
…- opisujące coś, o czymś stwierdzające; da się je oceniać w kategoriach prawdy i fałszu;
Performatywy- same przez siebie stanowią jakiś akt; nie da się ocenić ich w kategoriach prawdy i fałszu ( np. „Chciałam przypomnieć…”akt przypomnienia); Okazało się, że każda konstatacja jest ukrytym performatywem; Konstatacje: każdy akt mowy;
Lokucja pierwszy element aktu mowy; wypowiedź, która ma sens w danym…
…
1
1
0
1
1
1
0
1
1
1
1
0
0
0
0
1
Kwantyfikowanie Kwantyfikatory to wyrażenia mające określoną referencję; Podział kwantyfikacji :
ogólna (generalizacja; odnosi się do całych klas obiektów)
szczegółowa (egzystencjalizacja) Negacja zdań z kwantyfikatorami: Zdanie z kwantyfikatorem można zanegować na dwa sposoby: zanegowanie kwantyfikatora negacja predykatu np. zdanie: Nasze dziecko dostało zabawkę…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)