To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
RÓŻNE ZJAWISKA I ZAKRESY KULTURY WSPÓŁCZESNEJ
KULTURA MASOWA ↔ KULTURA ELITARNA
Kultura masowa - ogół kulturalnych dóbr konsumpcyjnych do dyspozycji publiczności (ogółowi, dużej grupy) za pomocą masowego komunikowania w ramach cywilizacji technicznej (Friedmann).
definicja opisowa, typologiczna, bez oceny
upolitycznienie kultury masowej już w PRL-u
geneza kultury masowej wiąże się już z czasami Guttenberga
wynalezienie i upowszechnienie druku produkcja masowa tanich książek, czasopism
obecnie kultura masowa kojarzy się głównie ze środkami audiowizualnymi (radio, telewizja, Internet)
Reklamy wskazywanie i wmawianie pewnych potrzeb.
Kategoria producenta - tworzenie, dystrybucja, badanie rynku, reklama, promocja
producent - raczej nie jednostka, lecz instytucja
Tłum - podatny na manipulację
Standardyzacja - tak samo dociera do bardzo rozszczepionej widowni.
centrum ↔ peryferie
Kultura masowa powstaje głównie w rozwijających się miastach. Jest ona dla nich charakterystyczna.
Geneza kultury masowej
rewolucja przemysłowa w Anglii
wzrost produkcji materialnej, użytkowej
wyręczenie człowieka przez maszyny
powstawanie cywilizacji miejskich, aglomeracji, miast przemysłowych
początkowo zamieszkiwali je ludzie pochodzący ze wsi
Charakterystyka kultury masowej
poddawanie się płynącym z zewnątrz podnietom
postawa bierności, czystej receptywności (chcę być zabawiany)
standardyzacja
schematyczność
podatność na jaskrawe efekty
wulgarność
uproszczenia
motywy przemocy, gwałtu, zbrodni dominują, ukazywane w wielkim zbliżeniu
powieści kryminalne
westerny
kino akcji
skrótowość - podstawą komunikacji jest skrótowy obrazek
spłycenie
Główną cechą kultury masowej jest to, że dociera ona do odbiorcy w sposób pośredni.
Kultura masowa zagospodarowuje potrzeby ludyczne odbiorcy.
układ I (dawniej jedyny) - naturalność ról kultura typu ludowego
układ II - formalizacja (stowarzyszenia, instytucje)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)