Społeczeństwa masowe - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 483
Wyświetleń: 1904
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Społeczeństwa masowe - omówienie  - strona 1  Społeczeństwa masowe - omówienie  - strona 2  Społeczeństwa masowe - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

12. Społeczeństwa masowe w Europie XX wieku.
Kultura popularna w Europie- uniformizacja czy pluralizm kultur narodowych?
Kondycja demokracji w epoce kultury masowej.
Kultura masowa- to ogół jednolitych form masowego uczestnictwa kulturalnego, jednolitych wytworów kultury, użytkowanych współcześnie przez wielkie, zróżnicowane masy odbiorców, w węższym znaczeniu określenie odnoszące się zwłaszcza do treści przekazywanych i odbieranych przez środki masowego przekazu. Ma często odcień pejoratywny, zwłaszcza w pracach krytyków tzw. społeczeństwa masowego, którzy zarzucają jej obniżanie gustów estetycznych i deprecjonowanie wartości moralnych, mieszanie poziomów i gatunków artystycznych; kultura masowa ma również swoich obrońców, którzy wskazują, iż odgrywa ona pozytywną rolę dzięki temu, że dociera do środowisk, których uczestnictwo w tzw. wyższej jest nieosiągalne.
Etapy rozwoju:
Początki kultury masowej wiążą się z rewolucją przemysłową, w wyniku której powstała prasa drukarska umożliwiająca masowy druk gazet. Drugim etapem rozwoju kultury masowe było pojawienie się radia i telewizji. Trzeci etap łączy się zaś z pojawieniem się komputerów osobistych i Internetu oraz telefonii komórkowej
Wytwory kultury masowej:
- gazeta
- film
- audycje radiowe i telewizyjne
- reklamy
- powieści
- piosenki
- gry komputerowe
- komiks
Niski poziom
Wyjaśnia go koncepcja „wspólnego mianownika”, aby treści kulturowe mogły być zrozumiałe dla wszystkich, muszą być one przedstawione w najprostszej formie, nie wyrafinowanej, przez co są tak odbierane, aby mogły dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Jeżeli różnice kulturowe między nimi są zbyt duże, koncepcja wspólnego mianownika zakłada, że będą jeszcze bardziej upraszczane, np.: treści filmów produkowanych w Hollywood, które to filmy przygotowane są z myślą nie tylko o widzach amerykańskich, ale także widzach Trzeciego Świata.
Kultura masowa nie jest idealnym środkiem przekazu wartości, jakie powinny być w dzisiejszych czasach wyznawane. Tępią one traktowanie wszystkich ludzi jako jednolitej intelektualnie masy, nie wywyższającej się ponad wykreślony przez tę kulturę poziom. Są również wśród nas ludzie, którzy jako jednostki przeciwstawiają się kulturze masowej: sami tworzą to, co dla nich wartościowe, odkrywają to, co dla innych jest nieznaczne. Produkty kultury popularnej są odłamkami prawdziwej kultury, jak np. muzyka typu pop jest wytworem przejścia cywilizacji przez próg nowego tysiąclecia. Jest też muzyka, która jest protestem skierowanym w stronę kultury masowej: punk, rock, metal i inne.
Dyfuzja kulturowa- proces przenikania elementów jednej kultury do innej, poprzez mechanizm zapożyczania np wyrażeń językowych, zwyczajów, w wyniku czego zmieniać może się system wartości dla pierwszej. Możliwa jest m.in. dzięki bezpośredniemu kontaktowi, migracjom czy wymianie handlowej. W ujęciu dyfuzjonistów kultura kształtuje się przede wszystkim poprzez przenikanie się elementów kulturowych społeczeństw żyjącej w bezpośredniej styczności.


(…)

… w Niemczech w 1953r. Wymiar społeczno - kulturowy globalizacji
Jest ona rezultatem rozwoju masowej turystyki, wzmożonej migracji, komercjalizacji produktów kulturowych oraz rozprzestrzeniania się ideologii konsumeryzmu. Do jej rozwoju przyczyniają się również działania marketingowe międzynarodowych korporacji oraz rozwój masowych środków komunikacji. Do najczęściej wymienianych zjawisk należy: amerykanizacja życia, konsumpcjonizm oraz pogłębienie różnic pomiędzy krajami wysoko i słabo rozwiniętymi gospodarczo.
Np. adaptacje filmowe arcydzieł literackich, przeróbki znanych pieśni narodowych, ludowych
Przez reklamę można wypromować określony region.
Producenci kultury masowej mogą wykreować każdy rodzaj tożsamości kulturowej, a jednocześni uczynić w nich temat serii produktów o zasięgu globalnym.
Kultura…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz