Kultura firmowa - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 1120
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kultura firmowa - omówienie - strona 1 Kultura firmowa - omówienie - strona 2 Kultura firmowa - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Kultura firmowa - styl firmowy
Każde przedsiębiorstwo , firma, organizacja czy instytucja w trakcie procesu swego powstawania i rozwoju buduje specyficzny dla siebie, uporządkowany zbiór zasad dotyczących zachowań, reguł gry, układów zależności formalnej i nieformalnej, sposobów myślenia, codziennego i tradycyjnego działania, bardziej lub mniej podzielanego przez większość pracowników.
Zbiór ten, a raczej cały system społeczny, tworzy kulturę organizacji, która jest zestawem wartości, pomagających jej członkom zrozumieć za czym organizacja się opowiada, jak pracuje, co uważa za ważne. Są to utrwalone sposoby komunikowania zewnętrznego i wewnętrznego, akceptowane przez jej członków, to stosunki międzyludzkie wewnątrz firmy, to także filozofia firmy. Kultura organizacyjna jest zbiorem zasadniczych twierdzeń , które pracownicy firmy tworzą, odkrywają i rozwijają w trakcie pracy zawodowej w celu adaptacji do zmieniających się warunków zewnętrznych oraz rozwoju wewnętrznej integracji. Podobnie kulturę firmową definiuje M. Rydel; „Kultura i styl firmowy - to system przyjętych w firmie wartości, symboli i norm zachowań stanowiących o jej rynkowej tożsamości i przyczyniający się do tworzenia wizerunku marki firmy”.
Posiadanie właściwej kultury organizacyjnej jest niezbędne do osiągnięcia odpowiedniego wizerunku przedsiębiorstwa. Najprostszym sposobem zrozumienia czym jest kultura firmy, to zrozumienie jej charakteru. Tak jak jednostki mają osobowość unikalną dla siebie, tak organizacje także mają pewne specyficzne cechy.
Kultura to ważny czynnik w organizacjach, kształtuje ogólną sprawność i długofalowe powodzenie. Firmy, które wypracowały sobie określoną kulturę są bardziej efektywne, łatwiej pokonują trudności, są bardziej stabilne, a także potrafią być bardzo elastyczne w działaniu. Według Edgara Scheina wyróżniamy trzy poziomy kultury organizacji:
Artefakty (widoczne i słyszalne) oraz twory kulturowe - to co się widzi, słyszy i czuje w spotkaniu z każdą organizacją. Artefakty znajdują się wszędzie, a zwracając na nie uwagę możemy wiele dowiedzieć się o kulturze organizacyjnej firmy. Wyróżnia się:
 artefakty językowe - pracownicy są ze sobą „po imieniu”, wyrażają się dobrze
o firmie poza własnym środowiskiem, wyidealizowane opowieści o wydarzeniach i historii firmy,
 artefakty behawioralne (dotyczące zachowań) - kultywowane ceremonie i rytuały (święto firmy czy branży), opieka nad emerytami czy rencistami, sposób przyjmowania do pracy czy przechodzenia na emeryturę, sposób przyjmowania skarg klientów, zespoły interdyscyplinarne jako forma organizacji pracy,
 artefakty fizyczne - wystrój firmy, materiały promocyjno - reklamowe, obecność w mediach, stosowane technologie pracy, system organizacyjno - finansowy itd.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz