Królestwo Polskie-podział terytorialny i administracja terenowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1015
Wyświetleń: 2415
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Królestwo Polskie-podział terytorialny i administracja terenowa - strona 1 Królestwo Polskie-podział terytorialny i administracja terenowa - strona 2 Królestwo Polskie-podział terytorialny i administracja terenowa - strona 3

Fragment notatki:

PODZIAŁ TERYTORIALNY KRÓLESTWA I ADMINISTRACJA TERENOWA Konstytucja Królestwa nawiązywała do tradycji przedrozbiorowej wprowadzając podział na 8 województw:
krakowskie województwo królewskie (ze stolicą w Miechowie, później w Kielcach),
województwo sandomierskie,
województwo lubelskie,
województwo podlaskie (ze stolicą w Siedlcach),
województwo mazowieckie (ze stolicą w Warszawie),
województwo płockie,
województwo augustowskie,
województwo kaliskie.
Władzę w województwach sprawowały komisje wojewódzkie , składające się z:
prezesa,
komisarzy:
komisarze zasiadający (5),
komisarze delegowani (4-7).
W praktyce komisarze delegowani zarządzali obwodem, czyli niższą jednostką województwa, a organem decydującym był prezes i komisarze zasiadający. Na szczeblu województwa połączono elementy kolegialności z zarządem jednoosobowym - prezes komisji wojewódzkiej decydował jednoosobowo w sprawach czysto wykonawczych, natomiast w sprawach naradczych decydowały komisje. Do ważności uchwał wystarczyło 3-osobowe quorum. Komisja wojewódzka miała biura pod nazwą wydziałów , na czele których stali komisarze zasiadający . Wydziały odpowiadały komisjom rządowym na szczeblu centralnym (wydział wojskowy, wyznań religijnych i oświecenia publicznego, skarbowy). Występowała tendencja do łączenia tych wydziałów. Obwody były jednostką niższego szczebla. W Księstwie Warszawskim taką jednostką był powiat - obwód był jednak większy od powiatu, nawet trzykrotnie. W Królestwie Polskim też istniały powiaty, ale nie dla celów administracyjnych, ale dla celów wyborczych do Sejmu. W obwodzie była delegowana władza jednoosobowa w postaci komisarza obwodowego , który miał za zadanie wykonywać polecenia swej komisji wojewódzkiej. Był to organ ściśle wykonawczy. Miał do pomocy asesorów oraz urzędników kancelaryjnych.
W 1818 r. namiestnik wydał postanowienie, które normowało organizację w administracji miasta i później na szczeblu gmin wiejskich. Urząd municypalny składał się - w zależności od rangi miasta - z prezydenta i radnych lub z burmistrza i ławników . Wszyscy oni pochodzili z nominacji, które obejmowały obywateli posiadających nieruchomości miejskie. Istniały te stanowiska sekretarza i kasjera miejskiego. Były to funkcje płatne, ale wynagrodzenie nie płynęło z kasy państwowej - to mieszkańcy składali się na wynagrodzenia (przynajmniej 600 zł ówczesnych) dla prezydenta/burmistrza i sekretarza. Był to pewien problem - gdyby nie uzbierano tych pieniędzy, to miastu groziłaby degradacja i zabranie praw miejskich.
Na czele gminy wiejskiej stał wójt . Postanowienie namiestnika z 1818 r. unormowało sprawę wójtów i gmin - przyjęto bardzo niski pułap, bowiem już 10 domostw mogło tworzyć gminę (przed uwłaszczeniem), wójtem był z mocy prawa właściciel. Państwo nie płaciło wójtom żadnego wynagrodzenia.

(…)

… - powiększono liczbę domostw, które tworzyły gminę do 50.
Po upadku powstania styczniowego, przeprowadzono w 1866 r. reorganizację, która dotknęła istoty rzeczy, a nie tylko zmian nazw - wprowadzono nowe zasady organizacji Królestwa Polskiego Zwiększono liczbę guberni z 8 do 10 - miało to znaczenie polityczne (więcej władzy). Na czele guberni stał gubernator, który sprawował inną role niż dawniej w komisji…
… tego słowa znaczeniu. Wprawdzie w latach 1815-1830 istniały instytucje władzy obywatelskiej, ale nie były to typowe organy samorządowe; poza tym zniknęły po powstaniu listopadowym. Wielopolski starał się utworzyć samorząd, ale nie udało mu się tego zrealizować z powodu wybuchu powstania styczniowego. Po powstaniu car wydał 2.03.1864 r. ukaz o urządzeniu gmin wiejskich. W tym samym czasie podpisał ukaz…
… rozwiązanie, ale ta tendencja utrzymała się.
Obok gubernatora występował również wicegubernator, który czuwał nad gospodarką miejską oraz należytym przebiegiem spraw w guberni - wicegubernator zajmował się więc administracja ogólną. W guberni występowały ponadto organy administracji specjalnej, np.: administracja specjalna należała do Dyrekcji Naukowej. Z uwłaszczeniem chłopów wiązała się konieczność…
… przebudowy gminy wiejskiej - reforma gminy i uwłaszczenie zostały wprowadzone przez ten sam ukaz.
Wzrosła również liczba powiatów. Na czele stał naczelnik powiatu, posiadający 2 pomocników:
do spraw administracyjnych,
do spraw policyjnych.
Występował ponadto zarząd powiatu z naczelnikiem powiatu na czele, który zajmował się prawami majątkowymi.
Ten stan rzeczy utrzymał się do wybuchu wojny. Ostatnim aktem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz